Sandor slash Ida

Ungdom:

Ungdom:

Handling: Ida bor i Stockholm, Sandor bor i Göteborg. Ida hänger med kompisgäng på stan och går på fester, men saknar något. Sandor undviker dagligen konfrontationer i skolan, dansar balett på fritiden och saknar någon att prata med. Två totalt olika tonåringar, som mot alla odds träffas och blir ett stöd för varandra i sin ensamma och förvirrade tillvaro.

Regissör: Henrik Georgsson
Aliette Opheim
Matilda Ragnerstam
Camilla Fernandez

GalnaMee

Boken är mycket bättre, men filmen är väldigt sevärd. Den följer nästan helt uteslutande boken, förutom i slutet där det finns en hel del brister. Bortsett från det är miljöerna bra; allt känns verklighetstroget, och Rebecca Scheja (Ida) gör en riktigt bra skådespelarinsats.

Flora

det enda som gör den här filmen godkön är att orginal story (boken) faktiskt är ganska bra. men filmen var ganska dålig, kasst skådespeleri. inte direkt värd att se, hellre att man läser boken.

En bra och faktiskt riktigt realistisk ungdomsfilm. Boken är bättre men det är juh dem oftast. Snygg och bra slutscen.

IWantItThatWay

En märklig och originell film. Den har ett riktigt gott budskap och relaterar till situationer som tonåringar, främst under det tidiga andra milleniumet, kan relatera till. Väldigt bra skådespelare och man kan inte slita blicken ifrån filmen. Anledningen till att den inte får en fyra är för att jag inte tror att den skulle vara så kul att se igen.

Yasmin

Helt okej film dock inte lika bra som boken då.

Typsikt dålig svensk film på en dålig bok. Detta är helt och hållet min personliga åsikt, eftersom storyn inte faller mig i smaken. Rent generellt så är filmen faktiskt över medel när det gäller svensk filmindustri, tack vare bra skådespeleri (men fortfarande inte tillräckligt bra för mig).

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Detta är klart en bra filmatisering av boken - återigen, som jag så ofta skriver, för att vara svensk. Jag gillade boken starkt eftersom jag tycker Sara Kadefors på ett bra sätt lyckas tränga in i ungdomarnas tankar och formulera det de säger på ett trovärdigt sätt främst, tror jag gav den en 4 i betyg av 5. Filmen räcker inte ända dit upp, men överraskar faktiskt.
Bra skådespel för kontexten och jag gillar rollcastingen - huvudpersonerna känns verkligen som Sandor och Ida från boken.
Bra musik (soundtrack).
Men är det en sak som jag ogillar att de har ändrat från boken så är det slutscenen där Sandor och Ida i filmen sitter på tåget i dagen och inte alls kysser varandra så intensivt som de gjorde i boken under mörk kvällstid i regnet. Första gången som jag inte tyckte skådespelarna övertygade mej - här såg de inte kära ut ens. Ungefär som att de blev privata och inte vågade/ville kyssas.
Nej, filmen hamnar inte i DVD-samlingen, men man kan se om den och man vill kanske se om den nån enstaka gång. Annars rekommenderar jag att istället läsa boken. Filmen passar dock utmärkt att använda i skolan!

Trivia: Was originally meant to be a script for a SVT Drama but was rejected and became a book instead which the movie is based upon.

Det var länge sedan jag läste boken, men det känns som att filmen följde boken rätt så bra. Denna var väl helt sevärd, men det är inte så stor variation i filmen. Allt hålls på samma nivå hela tiden och det lilla extra kommer aldrig.
Men jag tycker att filmen i övrigt var bra så det får bli en 3:a. Kanske till och med en stark 3:a.

Evenstar_92

Helt okej film, även fast boken är tusen gånger bättre.

LinaF

Jag har alltid för höga förväntningar på filmatiseringar.
Den här föll platt.