Versus

Handling: Det finns 666 portar till helvetet och den här filmen utspelas vid den 444. Fånge KSC2-303 har rymt från ett fängelse och beger sig dit för att möta en grupp som ska hjälpa honom till frihet. Allt går dock inte riktigt som planerat, då zombier börjar dyka upp.

År: 2000
Regissör: Ryuhei Kitamura
Originaltitel: Versus
Alternativ titel:Down to Hell 2 (Produktions titel)
Ursprungsland: Japan, USA
Takehiro Katayama
Shoichiro Matsumoto
Chieko Misaka

nietzsche

Människor ni måste ju bli lite mer seriösa än detta!

Låt mig förklara, trots att Ryuhei Kitamura lyckats med att göra en underhållande kombo av "Reservoir dogs" (1992), "Residens Evil"-filmerna (2001 & 2003) och "De sju samurajerna" (1954) - nåja, den sista liknelsen är lite att ta i. Bättre är det nog att jämföra med "Highlander" (1986) med Christofer Lambert än Akira Kurosawas mästerverk, hehe. Där blev ni oroliga, va? Att jag som en tok skulle begå en synd som den. Nej, ännu har jag kvar mitt förstånd även att jag ibland tvivlar ;)

Jag menar, vi som älskar film kan faktiskt inte vara förlåtande bara för att det är en cool "zombisplatterfilm" med inslag av yakuzan, karatesparkar, sexiga katanas och häftiga kameraåkningar - så skärp er!

Filmen kan ses som en friskfläkt, visst, men är inte värd mer än en 2:a i betyg. Men herregud, se bara på den sunkiga rollbesättningen, vem vill liksom inte bara hugga av huvudet på den bortrövade tjejen? Hon suger verkligen i filmen, och nej, respektera henne! Hon är inte bra bara för att hon är söt.

Jag skrattade först till och uppskattade en scen i början, då en av ondingarna kliver ur en bil, en scen som man rippat direkt från "Face/off" (1997), men när jag funderat vidare på den ett slag och tittade på den några gånger till. Då insåg jag hur billigt det var. Detaljer liksom, här blev jag medveten igen om detaljernas betydelse i film. Jag menar, hur billigt är inte en rostig vit Mercedes på en skitful jordväg mot "Castor Troys" svarta limousin på en flygplats bredvid en Learjet? Hans äkta skinnklädsel och de härliga pistolerna mot billiga kopior? Nej, hyllningen som Ryuhei försöker göra blir pinsam och påminner oss bara om vilken liten budget filmen måste ha haft.

Och som avslutande svärdshugg, jag som sett senare produktion av Kitamura kan inte göra annat än att vara trött på återupprepningen i slagsmåls estetiken - så jag för blir svårflörtad...

kalles

Har aldrig riktigt gillar splatterfilmer, och det säger väl allt om det dåliga betyget, hälften av filmen gör jag inget annat än sitter och undrar vad tusan det handlar om..

Den hade fått en etta om det inte hade varit för den roliga polisen..
Jag skulle kunna plocka fem-sex stycken klockrena citat från honom, "I was raised in Yellowstone Park", helfestligt..

PickaDoll

Alltså: zombies, knasig kung-fu, samurajsvärd, splatter, pangpang och en massa humor!
Snygg miljö, sköna kameraåkningar, härlig story!
Om du INTE gillar det så kolla tv istället..

Xenomorph

En supercool actionfilm med samurajer, zombies, martial arts, gun-play, sword-play och löjligt coola karaktärer gör den här filmen omöjlig att inte gilla. Vid en omtitt kanske jag höjer mitt betyg.