Bloodsport

Sport:

Sport:

Handling: Frank Dux åker till Asien för att medverka i "Kumite", en illegal kampsportstävling, som betraktas som ett världsmästerskap bland de invigda.

År: 1988
Leah Ayres
Forest Whitaker
Roy Chiao

den här filmen ligger på plats 15 av 250 på min lista

vilken jäkla bra van damme film..tror inte jag har sett en bättre van damme film än denna..vilken skådespel han gjortde i denna filmen..kändes lite som enter the dragon vissa gånger och Bolo Yeung (som va 50 år här)e oxå med i enter the dragon har exakt samma roll.men vilka muskler och vilken kraft mr.yeung hade i denna film det trodde jag aldrig..fan van damme kunde ha blivit nya bruce lee..han lät det ett tag i filmen hehe och hade samma rörelse men skit samma..en av det bästa kampsport filmen jag har sett..dock kommer lite minus här och det e att den filmen jag såg så va den klippt misstänker jah för jag får aldrig reda på vrf agenterna efter van damme men vad gör det en kanon film som man kan se om och om igen och lätt ska det köpas in i samlingen kanske i oklippt version

+++++++5

Mattias15

Häftig kampsortscener tillsammans med bra musik är alltid lyckat. Sedan så är det väldigt hög klass på båda dessa ingredienser i den här filmen. Van damme är mer vältränad en någonsin och utför otroliga saker med sin kropp.
Sedan så är skådespeleriet inte av högsta klass mellan kamportscenerna men det spelar inte någon som helst roll, för det är så bra tempo i filmen. Så man inte behöver vänta länge förrän fighterna startar igen.
Tycker att filmandet är bra gjort eftersom man verkligen får se fighterna från en bra vy, från skillnad från dagens filmer då actionscenerna enbart innehåller en massa snabba klipp och inte en bra överbild av fighten.

Kul att se en äldre fightingfilm som man kunde ta seriöst och faktiskt imponerade på en, klar trea.

den här filmen ligger på plats 15 av 250 på min lista

+++++++5

BlackHawk

riktigt bra kampsportsfilm som baseras på en sann historia.

Otroligt bra fightscener men jag saknade lite handling i filmen, skulle vilja veta hur han växte upp o.s.v, kändes som det gick lite för fort. Lite för kort film överlag.

En 2 som film, men en klar stark 4+ i sin egen genre.

Taglines: The secret contest where the world's greatest warriors fight in a battle to the death. / The true story of an American ninja. / Based on the real story of the Great White Dragon.

Baserad på verklig händelse. En härlig klassiker med en Van Damme i sitt esse. Man blev inspirerad på den tiden av honom (jag tränade Aikido, Kyokushinkai Karate & Taek Won Do mellan ca 1989-2002). Bra koreografi och filmvinklar i kombination. Klart en av Van Dammes två bästa filmer tillsammans m Kickboxer. Detta är en kampsportsfilm främst, vilket man inte får glömma, och ska också ses som en sådan!
Hamnar solklart i DVD-samlingen, lika vigt som Van Damme ofta glänser med sina splits *. Man både kan och vill se om detta.

Trivia: The majority of Bolo Yeung's lines are exactly the same as Bruce Lee's in Enter the Dragon, in which Bolo appeared. / * Van Damme does his trade mark: splits a total of Seven times during the film. / Even after it was filmed, the movie was almost never released, but Van Damme helped edit the film so that it could be. / Though Frank Dux's brick-breaking demonstration is purely fictional, the Dim Mak ("Death Touch") is a legendary move fabled in Chinese martial arts folklore. The Dim Mak is an accu-pressure attack where the attacker quickly strikes his opponent several times (in sequence) at various spots on his body. Striking an opponent in this method can result in broken bones, paralysis/painful muscle spasms or even instant death. Cheng Pei-Pei's character Jade Fox uses a paralyzing Dim Mak-type attack in Wo hu cang long (2000). / The real Frank Dux was the fighting coordinator for this film.

Mattias15

stankovic

Bra kampsportsfilm, Van Damme är bra.

daniel JKD

En av Jean-Claude Van Dammes bästa, om inte den bästa, filmer. Bolo Yeung är ochså med vilket gör att filmen blir ännu mer sevärd.

Bloodsport III - The Ultimate Fighter (1996)
Bloodsport II - Ironhand (1996)
Bloodsport 4 (1999)