Million Dollar Baby

Sport:

Sport:
3,8

Handling: Boxningstränaren Frankie Dunns dotter har tagit avstånd ifrån honom och sedan dess har han inte tillåtit sig själv att komma nära någon - då kliver Maggie Fitszgerald in på hans boxningsklubb. Maggie har en dröm om att bli proffsboxare och har en talang och järnvilja men saknar någon som tror på henne. Det sista Frankie vill är att engagera sig i någon på det viset, men blir slutligen övertygad av Maggies beslutsamhet.

Regissör: Clint Eastwood

Morgan Freeman
Jay Baruchel
Lucia Rijker

Savannah

Jo, visst funkar det, men det känns som om det hade gått precis lika bra att se filmen på dvd. Hilary Swank, Morgan Freeman och Clintan (jisses, vad gammal han har blivit) gör bra ifrån sig, men birollernas överspel, några irriterande frågetecken och ologiska känsloattacker (helt plötsligt, från att ha varit sur och tvär, säger Clintan att han aldrig kommer att överge sin adept - fint, men lite väl ologiskt.

Det här är en film av och med Clint Eastwood. Har fått ruskigt bra kritik världen över, så det var svårt att hålla förväntningarna nere. Den första delen av filmen känns lika förutsägbar som vilken sportfilm som helst medan den sista aldrig griper tag i en. Greppet som ”Clintan” använder sig av i slutet skriker ”Jag vill ha en Oscar!” lång väg, och det tråkiga är ju att han lyckades med det. Sedan att använda sig av Morgan Freemans helsköna berättarröst känns bara billigt.

KarinLovisa

ojoj väntande mig pepp a la rocky eller karate kid, men fick sorg. jag gillar inte sorgliga filmer och om de måste vara sorgliga måste de vara bättre.

Sid

Helt okej film! Den får en svag trea.

fy sjutton vilken bra film detta va det trodde jag aldrig.har haft den i hyllan säkert ett halvår och det va nu har jag sett den och jag ångrar det inte verkligen inte..mr.freeman mr.eastwood(även regi) och mrs.swank gjorde ett riktigt kanon jobb..det va lite oförutsebart i slutet men lite kunde man lista ut eftersom det e verklighets baserat och att nåt speccielt måste det vara för att det skulle bli film men fy sjutton..ingestans i filmen va det långtråkigt och det va mycket skratt men i slutet börja jag nästan lipa och det gör jag väldigt sällan i filmer
denna film e dock en film man ser bara en gång om man ser dem mer så vet man vad det kommer att hända och det e inte bra men oscarstatyerna va förtjänta av dem som vann

mycket mycket stark femma av mej

Sallee

Million dollar baby är en av de bästa filmerna som kom ut under året 2004, och absolut en av de bättre filmerna enligt mig. Filmen vann även fyra oscars vid oscarsgalan 2005, regi, bästa film, manliga biroll och kvinnliga huvudroll. Vilket den absolut förtjänar. Clintan hade även en oscars nominering för manliga huvudroll.

Handlingen är mycket bra, kanske lite enkel och inte ett dugg förutsägbar. Vilket känns mycket bra. Den bjuder på många härliga stunder men även lite sämre stunder. Men en toppen film, som jag väntat länge på att få se.

Det här är absolut Hilary Swanks bästa film, och så även den bästa regisserad filmen från Clintans sida. Morgan Freeman gjorde även han en mycket bra roll som vanligt. Jag gillade även han som spelade Faran.

En film som kommer hamna i min samling, eftersom jag är ett stort fan av Clintan.
Betyget hamnar på en klar 4:a

antoniuz

stark 3'a

En -4 som film & i sin egen genre, men en 3 som underhållning.

Tagline: Beyond his silence, there is a past. Beyond her dreams, there is a feeling. Beyond hope, there is a memory. Beyond their journey, there is a love.

Detta är en otroligt sorglig film som växer rejält mot det oförutsägbara slutet. Filmen, som jag bara trodde skulle handla om boxning trots att jag läst baksidan på DVD-fodralet, vann hela 4 Oscars (Best Director: Clint Eastwood, Best Film, Best Supporting Actor: Morgan Freeman samt Best Leading Actor: Hilary Swank), vilket jag tycker är orättvist många statyetter (knapert utbud det året på galan?). Visst är filmen bra men, nej, inte SÅ bra. Den låg vid titten 200903 på 144 plats på IMDb Top 250, vilket jag också tycker är för högt.
Verkar vara ett rätt skönt manus från en bok som verkar vara riktigt skön, iaf utifrån titeln att döma *.
Skådespelarmässigt är Eastwood **, Swank **** och Freeman *** bra kort och gott, MEN... jag har sett dem bättre alla tre i andra filmer. De kör på god rutin och vid större konkurrens i Oscarsgalan detta år hade de inte fått några statyetter.
Filmen är både spännande och något långsam, men den är inte för lång med sina dryga två timmar. Mot de sista 25 minuterna växer filmen och det är detta som gör att betyget åker upp till en svag 4.
Nej, filmen hamnar inte i DVD-samlingen ens för en billig peng då man minns den klart en lång tid framöver. Dessutom är den nästan, men bara nästan, för sorglig för att vilja se om. Dock är det något man kan göra nån gång.

Trivia: ** Writer Paul Haggis was directing _Crash (2004)_ and was scheduled to direct this film when Clint Eastwood (who was to act only) asked to direct it as well. Haggis agreed to step aside as director. / *** Morgan Freeman was originally approached to play the role of Frankie Dunn. But even before Clint Eastwood took on directing and starring roles, he decided to take the part of Eddie "Scrap-Iron" Dupris. / "Mo chuisle" literally means "my pulse," but can mean "my love" or "my darling". It's a term of endearment taken from the original phrases "A chuisle mo chroí" or "Pulse of my heart". / **** Hilary Swank underwent a serious training schedule to prepare for this film. She gained nearly 20 pounds of muscle due to the workouts. / * The movie is based on three short stories from Jerry Boyd's book "Rope Burns: Stories From the Corner": The Monkey Look, Million $$$ Baby and Frozen Water. Some parts of the introduction were used as well.

Helt okej film, Bra handling och skådespel. Lite seg mot slutet men annars bra

Biopremiär: 2005-04-08