Den osynlige mannen

Handling: En mystisk doktor upptäcker ett serum som gör honom osynlig. Gömd bakom bandage och mörka solglasögon anländer han till en liten engelsk by och försöker dölja sin otroliga upptäckt. Men samma drog som gör honom osynlig driver honom också efterhand till att begå obeskrivligt skrämmande gärningar...

The Invisble Man, baserad på H.G. Wells klassiska roman och regisserad av skräckfilmens mästare James Whale, gav inspiration till en uppsjö av efterföljare och innehåller specialeffekter som imiteras än idag.

År: 1933
Dudley Digges
Harry Stubbs
Donald Stuart

Copyright Universal Pictures

Tänkte sätta en stark 3:a på ren svenska, men den får en -4 för att specialeffekterna då från 1933 är fantastiskt skickligt gjorda. Jag såg den på BD ska jag kanske lägga till så den var helt restaurerad - en filmfröjd! I övrigt lagom längd för en så enkel intrig; de kunde klippa bort sina "darlings" på den tiden. Nja, inget man kanske ser om om man har sett den, men på den tiden var den nog mäkta imponerande för biopubliken.

Hyllat verk av skräck regissören Whale som håller rätt bra fortfarande. Effekterna ligger väldigt före sin tid och manuset är baserat på en H.G Wells historia. Duglig underhållning med en del humor inbakat dessutom. Fick en hel del uppföljare.

Rune

En mycket bra film. Effekterna var förvånadsvärt bra.

erratic

Väldigt skön och spännande berättelse. Effekterna är otroligt bra för att vara 30-tal.

magnus_65

Kvittar vilken smak man har det är ett mästerverk, särskilt effekterna som är så otroliga för att vara 1933!

Filmen är svartvit

Den osynlige mannens återkomst (1940)
Den osynliga kvinnan (1941)
Gestapos fiende nr 1 (1942)
Den osynlige mannens hämnd (1944)
Invisible Man, The (2020)