Tommy Boy

Handling: Festprissen Tommy Callahan har verkligen inte många burkar kvar i sexpacken. Men efter sju år har Tommy till slut tagit sin examen - och fått ett lätt och välbetalt jobb hos Callahans bildelar. Då han återvänder hem får han höra fler goda nyheter; hans pappa ska gifta sig med en riktig 10-poängare och Tommy kommer att få en sådan styvbror som han alltid önskat sig. Klockrent!

Men lika fort som man kan säga "Vem dödade tunnan?" börjar familjeföretaget gå åt skogen. Därmed får Tommy ge sig ut på luffen med sin pappas högra hand, en självbelåten revisor. Och vad de här två inte vet om försäljning skulle lätt fylla en bok - och en hysteriskt rolig film!

År: 1995
Dan Aykroyd
Sean McCann
Zach Grenier

Zirgo

Tommy Boy har ett rättså klassiskt manus, med blandningen av kille som plötsligt ärver efter sin familj och en road movie som bygger nya vänskapsbroar. Men jag har sett dom här koncepten så många gånger och det verkar som att det inte går att förnya eller förändra dom från gång till gång.
Dessutom har jag svårt att hitta en genre för filmen. Om den är en komedi så skrattar jag inte, om den är en drama så känner jag inte att saker och ting är allvarliga nog. Lättast är nog att säga att den inte ligger i någon genre.
Filmen får en tvåa för att en del av skådespelarna ändå försöker göra en hyffsad insats.