Den stora illusionen

Krig:

Krig:

Handling: Under Första världskriget blir två franska officerare tillfångatagna. De träffar andra fångar från olika länder och bakgrunder med vilka de även utvecklar vänskap. Längst in i deras huvuden finns dock en plan på att fly.

Ibland är det bara krigets stora fasor som kan avslöja vad vi alla har gemensamt. Denna mänskliga ironi är den centrala tanken i Jean Renoirs mästerverk, där man finner både sorglöshet och förbrödring i ett tyskt krigsfångeläger.

Tyskarna förbjöd faktiskt senare, under 2:a världskriget, Den stora illusionen under sin ockupation av Frankrike, så effektiv var filmens humanistiska vision.

År: 1937

Georges Péclet
Werner Florian
Sylvain Itkine
Gaston Modot

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 20160218 på plats 231 på IMDb Top 250, men tillhör dock de sista berömda 30 filmerna som hela tiden hoppar ur och in på listan. Jag skulle inte klassa den som ett mästerverk och har således ej heller värdig plats på ovan nämnda topplista. Den får ej heller ens betyget 4, dvs den är inte ens "mycket bra". Men det som fascinerar mej med filmen är att den är nästan oavbrutet spännande trots dess ålder (1937 - före 2:a VK). Något som kan ha hjälpt mej tycka bra om filmen är att jag såg den restaurerad till HD BD-kvalitet, vilken fröjd!

Det här är en tidig fransk krigsfilm som utspelar sig under första världskriget. Påminner i mångt och mycket om den amerikanska motsvarigheten Den stora flykten från 1963, men det här blir vare sig lika intressant eller lika roligt. Har sina sentimentala bitar, men de biter inte riktigt, vilket troligtvis beror på att den har några år på nacken. Blir klart bättre den sista fjärdedelen, men alldeles för tråkig dessförinnan.

En riktig klassiker som är mycket välgjord och ganska intressant. Filmen Den stora flykten från 1963 har stora likheter med denna film. Personligen så tycker jag att filmen från 1963 är lite bättre.

struwe

Ansedd som en av världens bästa filmer.Så bra tycker jag ju inte att den är men den är klart sevärd.Kuriosa:Goebbles försökte förstöra alla kopiorna av filmen när tyskarna okuperade frankrike

Filmen är svartvit