Undergången - Hitler och Tredje rikets fall

Krig:

Krig:
3,8

Handling: En mörk novembernatt 1942 eskorteras en grupp unga kvinnor av SS-officerare genom skogen fram till Hitlers välbevakade högkvarter i Ostpreussen. En av dessa kvinnor skall väljas ut till tjänsten som Führerns privatsekreterare. Bland dem finns den då endast 22-åriga Traudl Junge från München.

Regissör: Oliver Hirschbiegel

Heino Ferch
Christian Berkel
Matthias Habich

Biologen

Der Zusammensturz. Medan Europa står i lågor utanför bild, får vi i självaste orkanens öga följa vansinnets alla skepnader vid Hitlers sida. Det är den betraktelsen, och inte någon "spännande handling", som är filmen. Utomhusscener i gråblått o gråbrunt, och inomhusscener i gråblått o gulgrönt. Den här filmen har det som Rädda menige Ryan saknade: en mångfaceterad mer komplex bild av tyskarna.

tessan81

Intressant och gripande skildring om de sista dagarna i bunkern. Det knyter sig i magen flera gånger under filmen då man inser att den här gången överträffar verkligheten de allra grymmaste filmscenarion. Den psykologiska aspekten blir påtaglig, den fruktansvärda övertygelsen Hitlers medarbetare och sympatisörer har, som inte kan förklaras på något annat sätt än hjärntvätt. Den lojalitet man har svurit till Hitler är inte förhandlingsbar och utan nationalsocialismen finns ingen framtid. Familjen Goebbels öde är det som griper tag i mig mest och lämnar stort intryck.

Krigsfilm är alltid som bäst när det är skildrat från underläge och när fokuset ligger på dramat och krigets hemskheter istället för falsk glorifiering a la Hollywoods nöjesfilmer. Det här är smutsigt, mänskligt, brutalt och så oerhört meningslöst; krig i ett nötskal. Det är snygga effekter samt miljöer, välvald musik, väluttänkta dialoger som inte bara berör utan stimulerar till djupgående tankar om Hitler, nazism och krig i helhet. Man får ju inte heller glömma det utmärkta skådespeleriet! Inte minst från Bruno Ganz som storspelar och är perfekt som Adolf Hitler.

Jag ser ärligt talat ingen anledning att hålla inne på betygen. Oliver Hirschbiegel har gjort en nyskapande och delvis utmanade film med en personlig prägel och förtjänar alla rosor och beröm som han fått för den här filmen.

Mer än en 3:a kan jag tyvärr inte ge denna. Den skildrar förmodligen verkligheten mycket bra, och som de flesta verkar vara överens om gör Bruno Ganz sin roll väldigt trovärdigt. Problemet med filmen är att den är för lång. Det blir helt enkelt för mycket att sitta och se 150 minuter grått elände i sträck.

Bra gjord och antagligen trovärdig till den riktiga händelsen. Värt att se om man är intresserad av de sista stunderna i andra världskriget.

bananasplit_96

En av de mest gripande och upprörande filmer jag sett! Mest berörd blev jag av familjen Goebbels öde. Den blir extra gripande just för att det här inte är någon påhittad historia, det har hänt i verkligheten! Handlingen är sådan att jag inte kan/vill slita mig från filmen. Det är bra att man inte försöker göra den förskräckliga historien glamorös eller så, utan visar den osminkade verkligheten istället. Den är dessutom (tycker jag i alla fall!) bra ur ett läroperspektiv. Man lär sig lite historia, om man inte kände till allt det där innan. Det bevisar hur bra den är, en både spännande och lärorik film!

MaliciousDelight

Jag tycker filmen var väldigt intressant. Speciellt att man fick följa Hitler, mer om hur han var, osv. Skådespelaren som spelade Hitler spelade helt okej, men jag tycker att de verkade "försköna" honom lite... har svårt att förstå att en sådan hemsk man kan ha haft någon bra sida alls. Men en intressant film. Tycker dock det var synd att man inte fick se så mycket av kriget som jag hade hoppats. Men helt okej film.

han som spela hitler gjorde den bästa tolklingen på hitler ever
sen e filmen spännade och se hitler sista dagar i livet

Evenstar_92

Jag var inne på fel film från början, jag trodde att denna skulle handla om när de dödar alla judar och själva början av allting.
Men det gjorde den ju inte såklart då, men den var inte dålig för det.
Den hade enormt bra skådespelare måste jag säga, han var rätt så lik Hitler också.
Men det är nog längden och handlingen som drar ner mitt betyg.
Jag är intresserad av andra värdskriget, men jag tyckte den här var för lång för "sitt eget bästa", den hade enligt mig inte tillräckligt med handling för att fylla ut sin tid, och därmed kunde den bli seg ibland.
Men det är en klart sevärd film ändå.

Drain

Otroligt bra film med lysande skådespeleri. Speciellt Bruno Ganz som Hitler, känns skrämmande realistisk.

Biopremiär: 2005-02-25