Brända av solen

3,8

Handling: En liten familj bestående av en före detta officer, hans något yngre fru och deras dotter på fem år är bosatta i Sovjet. Året är 1936 och det var den värsta tiden under kommunisttiden i Sovjetunionen.

År: 1994
Lyubov Rudneva
Vladimir Ryabov
Vladimir Belousov

olonix2

En bra rulle. I grunden sorgligt tema om människors öden i sovjetunionens kommunistiska era. Trots detta, eller kanske delvis pga förutsättningarna, kommer personernas livsgnista fram med enkla och trovärdiga medel. Härliga scener med söndagsmiddagar där familjemedlemmarna lever ut sin originalitet. Lyckats visa att människans strävan efter att ha ett stilla liv i samvaro och glädje, är viktigare än rådande ideologier. Nyanserad skildring av vem som står för det goda respektive det onda och varför tillvaron blir som den blir.

En 4 som film, en 4+ i sin egen genre & en 4 som underhållning.

Taglines: For those who were burnt by the sun of the revolution. / The unexpected arrival of an old flame brings about the sudden destruction of a happy family. / A moving and poignant story set against the corrupt politics of the Stalinist era.

Oj, oj, oj, vilken vändpunkt och vilken höjning av filmens värde den sista halvtimmen då man verkligen förstår hela alltet - det är chockartat - och bra. Riktigt bra. Den halvsega transportsträckan (liknar svensk film mycket, även anledningen till att filmen inte får högre betyg) före, på lite mer än 1,5 timme, blir så mycket mer försvarlig och förståelig. Det är först när man sett hela filmen som man inser dess genialitet. Åh, vad sista halvtimmen, då jag anade vad som skulle komma att hända, gradvis bara stegrade i intensitet, i takt med mitt hjärtas slag. Slag av oro, spänning, förväntan: nej, det kan inte vara sant, kan världen och livet vara så grymt!?
Fina soliga och somriga scener. Stundtals fint foto således.
Bra skådespeleri generellt. Funkar bra i kontexten. Bäst är Nikita Mikhalkov (som även står för regin) i huvudrollen som den före detta hjältekaptenen från Röda Armén. Därefter kommer Oleg Menshikov som den mystiske och hemlighetsfulle Dimitri som plötsligt dyker upp, ömsom allvarlig, ömsom clownaktig. Otroligt duktig och söt barnskådespelare i lilla Nadezhda Mikhalkova som spelar Nadya, kaptenens dotter (hon är även Nikitas dotter i verkliga livet, vilket säkerligen förklarar en hel om hennes naturlighet framför kameran).
Ja, detta hamnar i DVD-samlingen. Ett av de absolut starkaste filmslut jag någonsin sett gör att jag vill och kan se detta om igen. Helt fascinerande. Se den! Älska den! Njut! För filmen växer för var dag som går efter att du sett den. Väl värd sina priser den då fick (bl a. 1 Oscar för Best Foreign Language Film).

Trivia: -

dean martin

Man vill ju tycka sånt här är bra, men den va ju bra seg!

olonix2

Molina

Ryskt vemod och humor i bohemiskt hus en sommar under Sovjets värsta år. Om kärlek och andra känslor. En mycket bra film om man gillar den ryska stilen.

manne747

Liten spoilervarning på handelsen.

Riktigt bra iaf.

Lagom tempo.

Skådespel & dialog kanske lämnar lite övrit att önska men det gör inte manus & känsla