Maniac

2,0

Handling: Don Maxwell är en skådespelare på rymmen undan lagen. Numera är han assistent åt Dr. Meirschultz som har lite tvivelaktiga försök för sig, bla så planerar han att med Maxwells hjälp att bryta sig in på bårhuset för experimentera på lik. Det uppstår dock lite problem när Meirschultz vill göra sina experiment på Maxwell som istället för att ta sitt eget liv, skjuter den gode doktorn och antar hans identitet.

År: 1934
Ted Edwards
Phyllis Diller
Thea Ramsey

Oskar_90

En väldigt konstig, "sjuk" film, särskilt förvånande med tanke på dess ålder. När jag såg den kände jag en stark känsla av att den var lik filmen Re-animator, både i hänsyn till handlingen och den där otäcka, obeskrivliga känslan den inger.

Det är just bara det faktum att den är väldigt annorlunda, "sjuk", som gör att den är sevärd över huvud taget. Skådespelarna, inklusive huvudrollsinnehavarna, är dåliga, men lyckas ändå att underhålla tack vare sina färgstarka roller. Det är för mig en gåta hur någon lyckades få en sådan här film finansierad i 1930-talets USA. Se den om du gillar obskyra filmer.

Kattscenen som Xenomorph nämner är inte verklig. "Ögat" som trycks ur sin håla är inget riktigt öga. MEN katten saknade faktiskt ett öga. Hur den hade förlorat det kan man ju fråga sig...

Xenomorph

Det finns en scen som är riktigt äcklig och det är när en person trycker ut ögat på katt. Det äckliga i det hela är att det ser så realistiskt ut och att det är mycket möjligt att det var på riktigt! Omotiverade nakenscener.

Filmen är svartvit