Memories of Murder

3,7

Handling: 1986. Två kvinnor hittas brutalt våldtagna och mördade. När ytterligare offer påträffas står det klart att det handlar om en seriemördare. Kriminalpolis Park utreder fallet tillsammans med sin partner Jo, dock utan större framgång. Först när de får hjälp av Suh från specialenheten börjar ledtrådarna klarna och en gärningsmannaprofil tar form. Men tiden är deras fiende, det dröjer inte länge förrän ytterligare offer krävs...

År: 2003
Roe-ha Kim
Jae-ho Song
Hie-bong Byeon
Seo-hie Ko

Väldigt bra thriller som levererar mer än förväntat. Dock att den spelas ut på ett seriöst och spännande sett så finns det som dem tidigare nämt en härlig komik i filmen. Sedan är fotot och musiken i världsklass. Slutet är som tidigare nämt perfekt. Ett stort plus även att det är baserat på ett riktigt fall.

En av de bästa thrillerfilmerna på senare år. Filmen växer för varje sekund och man blir faktiskt tacksam över att slutet inte sållar sig till ett vanligt "Hollywood slut", men så blir det också när storyn bygger på ett sant kriminalfall. Skådespelarna är gedigna och levererar humor och allvar på ett subtilt och bra sätt. Härlig och lite mystisk stämning. Snyggt filmad är den också. En av många riktigt bra sydkoreanska filmer på senare år, kanske den bästa av dem. Rekommenderas varmt. 4,5 i betyg.

Xenomorph

Den bästa thriller jag sett. Filmen handlar om den första seriemördaren i Sydkorea och hur några poliser försöker gripa mördaren. Ju fler mord som inträffar ju mer hopplös blir situationen och polisernas metoder för att gripa en skyldig personer är innefattar ofta våld och hot mot oskyldiga.

Slutet är helt perfekt.

En 4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 150923 på plats 209 på IMDb Top 250, men ett mästerverk finner jag inte att det är, dock mycket välgjord.
En stabil och gedigen thriller, snyggt filmad och spännande i princip hela tiden. Såg den på koreanska med engelska undertexter... vilket kanske delvis gjorde att jag inte till hundra procent förstod slutet, även om jag förstår att det är snyggt, delvis för att det är oförutsägbart och okonventionellt. Jag undrar hur det gick för verklighetens poliser?

En stor favorit hos mig då jag såg den på Stockholm Filmfestival 2003 och den tog mig med storm, minst sagt. Definitivt en av de bästa filmerna på senare år. Smart, rolig, spännande, dramatisk och kuslig - allt i samma film. Sen är den välspelad och har bra musik och foto, ingen dålig kombination. Att det bygger på ett verkligt fall gör det också mer imponerande med upplösningen. Frågan är om det inte är en femma...

Xenomorph

Slutet är helt perfekt.