Stolthet och fördom

Handling: I centrum står familjen Bennets fem döttrar Elizabeth, Jane, Lydia, Mary och Kitty. En dag flyttar den rike ungkarlen Mr Bingley till trakten. Han faller snart för familjen Bennets äldsta dotter, Jane, och Mrs Bennett tror att hon säkrat framtiden för en av sina döttrar. Men i Mr Bingleys sällskap följer också en krets av välbärgade människor ur Londons societet. Bland dem Bigleys gode vän, den snygge, men snobbige Fitzwilliam Darcy.

Regissör: Joe Wright
Donald Sutherland
Simon Woods
Carey Mulligan

Audrey T

Varför varför varför gör man en ny version av en redan utmärkt film?? Se Stolthet och Fördom med Colin Firth istället, den är underbar. Keira kan gå hem och lägga sig. Och varför skrev alla kritiker att hon var för snygg för rollen som Elizabeth? För det första ska Elizabeth vara snygg och för det andra ÄR inte Keira det minsta snygg! Riktigt dålig skådis också, rädda mig från fler filmer med henne!

AnnaCarlsson

Jag visste det ju redan innan - jag skulle INTE gilla filmen. Den går liksom inte ens att jämföra med BBC tv-produktion från 1995 med Colin Firth och Jennifer Ehle. Nej, jag ångrar att jag såg den, den är inte äkta!

Har du inte sett den tidigare versionen kan säkert betyget bli bättre för då har du inget att jämföra med...

Jag såg denna film direkt efter jag hade sett originalet och det gjorde att jag uppskattade originalet mer. Denna film gör sig löjlig över hela berättelsen och så gör de det för snabbt på samma gång, Knightley är inte bra och värre är Macfadyen som bara är töntig. Fint filmad, ja men resten hänger inte med.

Shadowfax

En vacker och romantisk film för den som gillar det (och som, enligt tidigare kommentarer, INTE sett originalet). Jag tycker den är mysig och gillar skådespelarprestationerna. Den följer även boken på ett bra sätt, vilket jag tycker är ett plus.

gizmoyucel

gillar inte keira knightley! är verkligen ingenting i jämförelse med bbc versionen med colin firth :)

Sprall-Sven

Detta är nog min absoluta favoritfilm, har sett den hur många gånger som helst :)

Sanna94

Vacker. Vad kan man säga, det är en Jane Austen histora. Att Keira Knightley gör Elizabeth Bennet till sin egen blir perfekt i den nya versionen av "Stolthet och Fördom". Om inte Keira Knightley hade varit med hade den antagligen fått en trea. ( om ni ville veta;) )

Den är kanske egentligen inte dålig det är bara att jag tycker att det så himla fånigt. Inte min typ av film.

Yasmin

Helt ok film. Blev lite bättre efter 50 min.

sara-H

jag har inte mycket att säga förutom att den är djup och man måste förstå den för att gilla den, och enligt mig så förtjänar den här filmen en stark fyra !