Änglar på rymmen

2,3

Handling: Två flyende fångars enda bön för att undkomma är att klä ut sig som präster och ta sig förbi polisens vägspärr vid gränsen till säkerheten i Kanada...

År: 1989
Wallace Shawn
John C. Reilly

Copyright Paramount Pictures

Audrey T

De två brottslingarna Ned och Jim flyr från fängelset och hamnar i en liten by på gränsen till Kanada. För att inte bli upptäckta låtsas de vara munkar och flyttar in i klostret. Filmen är ingen komedi utan ett starkt drama med fina insatser från alla. Den innehåller också mycket spänning och är en film man minns.

starchild

Jag tyckte att Sean Penn och Robert de Niro spelade bra som småskurkar på rymmen som upplever olika äventyr maskerade som katolska präster.

En 2 som film, men en 2+ i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: The con is on. / Escaped convicts disguised as priests. It'll take a miracle to get away with this one.

Detta är en julklapp jag fick julen 2008 av bror min och jag trodde detta skulle vara ren skit, om jag får uttrycka mej i klarspråk, men 1980-talsentusiast som jag är gillar jag ändå filmens charm tack vare de tre huvudskådespelarna samt en del biroller. Det bli alltid lite svårt att blanda de två genrerna komedi och kriminalare, och filmen börjar mer som en riktigt brutal thriller för att sen övergå till nåt som ska föreställa en komedi, men mest blir smårolig.
De Niro, Moore och Penn är bra liksom en del biroller spelade av Axton (översteprästen) och Reilly (munk i församlingen).
Nej, filmen hamnar inte i DVD-samlingen ens för en billig peng (om jag inte skulle ha haft den redan dvs.). Detta kan, men vill man inte se om mer än en gång. En helt ok film att se nån gång så där.

Trivia: The town in which the film takes place was built from scratch in Canada. / The film was originally planned to have an R rating. But during the first week of shooting, the studio changed the aimed rating from R to PG-13 to attract a wider audience.

Audrey T

Sean Penn & Bobby de Niro är två av Hollywoods bästa skådisar, men inte ens de kan rädda det här taffliga manuset. Inget annat än en flopp. 1,5 i betyg.