Spanglish

Handling: Flor och hennes dotter flyr Mexico för ett bättre liv i Los Angeles. Hon anställs som husa hos den rika familjen Clasky, som domineras av en neurotisk mor. Den spontana Flor får familjen att leva upp, något som fru Clasky har svårt att acceptera.

Regissör: James L. Brooks

Cloris Leachman
Sarah Steele
Ian Hyland

tessan81

Ett intressant manus och mycket fina skådespelarinsatser gjorde att jag förälskade mig i den här filmen. Relationerna mellan karaktärerna är faktiskt spännande och det är inte särskilt klichéfyllt. Téa Leoni är fantastiskt bra som Deborah och Adam Sandler är också kanon i sin roll. Jag, som brukar ha svårt att se bra regi eller inte i film, tycker mig känna av James L Brooks sinne för karaktärer här liksom i "Livet från den ljusa sidan".

Scary miss Mary

Det här är en väldigt orginell film som jag tycker mycket om!
Bra manus och bra regi, självfallet.
Den här gången skulle jag vilja framhäva skådespelarna, eftersom jag att är det mest intressanta att nämna i en rescension om Spanglish.
För det första så tycker att Adam Sandler är grymt bra, det är roligt att se honom i något annat än de vanliga komedierna han brukar vara med i. Här visar han att han har en väldig bredd eftersom, det är både en komedi och ett drama.
För Tae Lenois roll behövdes någon som var bra på att spela manisk och lätt hysterisk, och det gör hon riktigt riktigt bra!
Vill också nämna att Shelbie Bruce som spelar dottern till Flor, är väldigt duktig redan nu som barn. Sevärd!!

Sevärd film med lite annorlunda handling

Pesole

Vad ska man säga om denna film, den är speciell men rolig. Gillar den otroligt mycket :D

losdrivaren

Godkänd film!
En Stark 3a:D
Adam Sandler gör många bra filmer men när det kommer till Drama så kan han inte riktigt vara seriös där häller...
Men en klart sevärd film om relationer som är svåra och ibland lite kluriga att lista ut. Trots att man själv kanske har svaret.

En intressant, engagerande, tänkvärd film med ett bra budskap. "Lycka kan inte köpas".

En 2+ som film, men en -3 i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: A comedy with a language all its own. / Every family has a hero.

Detta är en film som förstördes av främst en sak: att det står på framsidan i taglinen att det är en komedi, vilket när man har sett den långa filmen inser inte alls stämmer. Det enda som är roligt då och då är den alkoholiserade mamman, som spelas övertygande av okände Cloris Leachman. Vi var fyra som såg filmen tillsammans och alla tyckte verkligen filmen bara skulle få ha epitetet drama. Istället satt man nu och väntade, och väntade på Sandlers sedvanliga komedinummer, vilka aldrig inträffade.
OM filmen hade kallats ett drama, hade jag förmodligen givit den högre betyg (!).
Men den är seg, långdragen och för lång. Några klipp till med saxen hade inte skadat. Tyvärr lite av ett sömnpiller.
Men det positiva med filmen är, som tessan81 skriver, att den inte är klichéfylld. Den är inte heller förutsägbar. Den är välspelad av de flesta karaktärerna: Leoni, Sandler, Vega, Leachman, Bruce och Steele. Spanska Paz Vega, som är det snyggaste/vackraste jag sett Filmspanien producera, är riktigt bra och trovärdig.
Jag vet inte om jag gillar slutet. Det lutar åt att jag inte gör det, men samtidigt känns det som om de bara valde detta slut för att undvika ett klyschigt slut just *.
Nja, kanske att den hamnar i DVD-samlingen under den förutsättningen att jag nästa gång ser om filmen, ser om den med vetskapen att det definitivt mestadels är ett relativt sorgligt drama. Detta vill jag bara då och endast då se om. Annars kan man se om det i alla fall utan att känna att man bara slår ihjäl dötid till ingen nytta. Det känns som om filmen vill signalera nåt slags budskap, kanske bl a om att inte följa impulser och mana till eftertanke. Hur som helst är det fina, trassliga och intressanta relationer och kulturkrockar som spelas upp framför ögonen på oss.

Trivia: 'Adam Sandler' turned down the role of the taxi driver Max (Jamie Foxx) in Collateral (2004) to do this film / * Two new scenes were shot when test audiences found the ending unsatisfying. / Anne Bancroft was originally set to play Deborah's mother but had to pull out of the film.

Nja inte så rolig men bra!

Emme H

Jag tycker att den var rätt så kul...underhållande kanske är det rätta ordet...i alla fall får den en trea.

Biopremiär: 2005-02-25