Life Aquatic

Handling: Handlar om en djuphavsforskare och hans besättning och deras missöden under en havsexpedition. Som med alla Andersons projekt är historien fylld med vass humor och i detta fall även med en unikt formgiven undervattensvärld fylld med havets mest fantastiska skapelser.

Regissör: Wes Anderson

Willem Dafoe
Jeff Goldblum
Michael Gambon
Noah Taylor

Filmen är nästan helt perfekt. Kändes som om den gick vilse från handlingen emellanåt - men ändå inte, eftersom alla oväntade händelser bidrar till charmen. Galenskap, humor, drama ... jag skulle till och med säga att filmen har ett litet sagostuk. Alla separata scener har något sorts sketchupplägg över sig - de har egentligen ingenting att göra med nästa scen som visas, men har tagits med eftersom de är roliga eller symboliska på något annat sätt.

filmernas härskare

Wes Anderson i ännu en tragikomisk pärla. Filmen är såklart för filmälskaren och innehåller massor av roliga, tragiska och minnesvärda ögonblick och Wes Anderson använder återigen ett stjärnspäckat crew och härlig musik & sång för ännu en fantastisk film. Filmen lyser av genialitet för filmkonsten och skiner av Wes Anderson-känsla, hela filmen igenom.

Vem kan exempelvis inte motstå en Bill Murray i röd luva, färglada fiskar i lera eller den mycket vackra scenen med hajen?

Det enda problemet i filmen är átt filmen känns lite omotiverad än tidigare verk. Första halvan av filmen är tyvärr sömnigt, medan andra halvan lyfter rejält, ända tills sista bildrutan.

tjiivans

Nej den är bara så himla bra. Hel flummig men med hög mysfaktor. Bara det att en av besättningsmännen sitter och spelar David Bowie låtar på Portugisiska hela tiden är en himla kul detalj. Bill Murray är otrolig som vanligt och hela filmen är så skönt upplagd med en känsla av lugn och laid back attityd. Helmys

klinger

ok jag hade nog helt andra förväntningar både som dykare och fan av bill murray på den här filmen och blev besviken .

Det enda riktigt roliga är där willem dafoe gör bort sig .

Man skrattade väl några gånger och handligen var lite speciell, men det räcker inte till mer än en 3:a.

Den va rätt löjlig och fattar inte att det kan kallas komedi, bättrade dock på sig mot slutet och fick några små roliga sener. Men för lite för att uppskatas.
En 1:a

Skum, löjlig och ointressant! Detssutom ser det inte verkligt ut- förstår att det är själva tanken men det gillar jag inte! Gav mig ingenting.

Verkligen en speciell och underbar film, både rolig och sorglig. Underbart skådespeleri. Vackert foto och filmning. Wes Anderson är ju känd för att leka med färger och det syns och är verkligen vackert.

tosslan

Öhm... jag fattade typ ingenting... men den var lite rolig iaf.

Mattias15

Eftersom jag ger filmen en etta är jag nog skyldig att förklara varför. Först och främst tyckte jag inte filmen var komisk på något sätt, det kändes som om jag tvingade ur mig två skratt bara för att vara lite snäll mot filmen. Sedan så tycker jag att handlingen inte är särskilt engagerande, det blir för konstigt för mig. Jag stör mig också grymt mycket på den oprofessionella inställningen alla har i Steve Zissou företag, alla är så flummiga och korkade. Att det är vackra bilder och fina miljöer ska dem ha cred för. Skådespelarna gör nog sitt jobb med ett manus som funkar med det känns inte som det finns något känsla i vad dem gör, eller någon trovärdighet. Tyvärr så fattar jag mig inte på den här historien och måste ge den en etta.

Biopremiär: 2005-04-01