Rebecca

3,6

Handling: Hitchcocks första amerikanska film bygger på Daphne du Mauriers roman om en naiv flicka som gifter sig med en engelsk adelsman, som inte kan glömma sin drunknade första fru.

År: 1940

Leo G. Carroll
Edward Fielding
Lumsden Hare
Forrester Harvey

Det här är en slätstruken Hitchcockfilm som tråkigt nog aldrig blir särskilt skrämmande. Judith Anderson är dock underbart kuslig som Mrs. Danvers, men hennes karaktär får tyvärr inte det utrymmet som man kan önska. Joan Fontaine är vacker att se på, men hennes överdrivna naivitet blir bara för mycket. Dessutom en intrig som saknar trovärdighet och som aldrig riktigt engagerar. Florence Bates som arrogant kärring tillhör ljuspunkterna och bidrar till att filmen ändå får en svag tvåa.

Filmen är ett mästerverk, en av Hitchocks bästa. Mrs. Danvers är fruktansvärt obehaglig. Intrigen är lite väl komplicerad, men när man väl förstår den så är filmen jättebra.

Cammie

Väldigt spännande och obehaglig film. Musiken är väldigt mäktig och gör att man sitter som på nålar hela tiden. Bra skådespelare och en handling som tar en väldigt oväntad vändning... Dock är filmen lite seg i början.

Första halvan av filmen är ganska seg, men den andra är väldigt bra. Mrs. Danver ger verkligen obehagskänslor.
Skulle säga att den här filmen är väldig svår att förutsäga och den känns väldigt smart utarbetad. En svag 4:a.

En -3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 20110320 på 107 plats på IMDb Top 250, vilket jag inte kan hålla med om är en rättvis placering. Bör den ens vara med på listan?
Håller med Goliatbagge och Shining_pearl i deras beskrivningar.

kaj08

Ännu en mycket bra Hitchcock-film. En flicka med dåligt självförtroende gifter sig med en rik man som nyligen mist sin fru i en segelolycka. Väl hemma på hans gård/slott så får den nygifta frun känna på misstänksamma och obehagliga folk bland gårdens tjänstefolk. Den döda frun, Rebecca, lever i högsta grad kvar i huset, även om hon är död.

En rätt finurlig handling, och bra skådespeleri, och man glömmer snabbt bort att filmen är 70 år gammal. En stabil 4-a.

Först tyckte jag att filmen var seg och svår att förstå sig på, men sedan klarnade allt och den blev riktigt spännande. Påminner ju såklart om andra Hitchcock-filmer, men även om de svenska "Hillman"- deckarna. Stark trea.

Mycket stämningsfull Hitchcock där miljöerna är riktigt kusliga. Arbetet med ljus och musik har typisk Hitchcock prägel. Mrs Danvers är riktigt creepy.
Vissa scener är lite löjliga och teatraliska, men jag gillar denna Hitchcock.
Den påminner lite om den svenska filmen "Moln över Hellesta.
Stark trea/Svag fyra i betyg.

Cammie

Filmen är svartvit