Belle de jour - dagfjärilen

Handling: Bunuel gisslar den franska borgarklassen med en bitsk historia om den nygifta Severine. Hon kan inte förmå sig att ha sexuellt umgänge med sin äldre make. För att lösa knutarna jobbar hon, utan makens vetskap, dagtid på en parisisk lyxbordell. Där blir en ung, svartsjuk gangster våldsamt förälskad i henne...

År: 1967
Geneviève Page
Pierre Clémenti
Françoise Fabian
Macha Méril

Jag hade väntat mig en ganska märklig film, och det fick jag också. Men inte sagt att den var dålig för det. Belle de jour-dagsfjärilen är en hyfsat intressant film med en utmärkt Denevue.
Jag ser fram emot att se mera av Bunel.

Det här är en film av Luis Buñuel som antagligen är mest känd för sitt surrealistiska verk Den andalusiska hunden. Här handlar det om undertryckta känslor och han försöker gestalta den psykologiska kamp som huvudkaraktären för. Kände mig ganska apatisk när jag såg filmen och trots det komplexa ämnet så upplevde jag karaktärerna som ytliga.

ToxicAvenger

Mycket underlig film som jag, tyvärr, inte riktigt förstår mig på. Men den var tänkvärd och skådespeleriet utmärkt.

Catherine Deneuve gör verkligen en helgjuten insats och det imponerande är att rollen i sig är rätt svår. Gillar verkligen Buñuel, tycker faktiskt han är ett geni. För att vara från sextiotalet (iofs sent sextiotal) så känns den väldigt fräch och vågad i sin tematik, dock så är ju Buñuels filmer nästa alltid det. Filmen är tänkvärd och därmed sevärd.

kalles

Det gläder mig att Bunuel lättade sinnet och gjorde en del filmer som är lite "lättare" att se och förstå..

Den här är ganska fin och välgjord, Catherine Deneuve är perfekt i huvudrollen..

Miralex

Verkligen något att se om man vill ha en välgjord film som får en att tänka