El Cid

Handling: Han blev oskyldigt anklagad för förräderi och tvingades kriga för sin heder och bevisa sin oskuld. Han segrade och utsågs till härförare över de kristnas arméer. Med tiotusentals män bakom sig gav han sig ut i strid för att krossa Morernas mångåriga välde och befria Spanien från förtryckarna. Ett slag gjorde honom till legend. Han var Rodrigo Diaz. Men alla kände honom som El Cid.

År: 1961
Raf Vallone
Geneviève Page
John Fraser
Gary Raymond

Jag blev faktiskt smått besviken på denna mastodontfilm. Hade hoppats på att den skulle hålla samma standard som "Ben-Hur" eller "Spartacus, men tji fick jag!

"El Cid" var genomgående ganska seg och oengageande. Jag rycktes inte med och tittade ideligen på klockan. Den saknar den svettiga spänning och engagerande dramatik som t.ex "Ben-Hur" har

På plussidan finns Charlton Hestons pondus och de hyfsade krigsscenerna. Mer än så är det inte.

GalnaMee

Nu går jag emot strömmen här med min bedömning, men den här filmen är ärligt talat en av de sämsta filmerna jag sett. Inget större fel på handlingen i sig, men skådespeleriet är så otroligt överdrivet att man inte vet om man ska skratta eller gråta. Det är faktiskt något galet om man brister ut i skratt ett flertal gånger mitt under en dödsscen.

För lång, för utdragen, alldeles för kassa effekter (jag är medveten om att det är 60-tal, men man kan samtidigt inte skylla allt på att filmen är gammal om man vill ge en bra bedömning); det mesta tilltalade mig helt enkelt inte. Tvingades för övrigt se den i skolan, annars skulle jag inte ha sett den överhuvudtaget.

Angelus

Ett av de bästa filmen någonsin, suveräna miljöer, grymt bra skådespeleri, intressant historia, ett mästerverk

Mattias15

Charlton Heston är en riktig hjälte i denna film. Då han kämpar för kristendomen, morerna, spanien och för sin Kung. Bra film, om man gillar sådana här filmer. Inte precis de häftigaste krigsscenerna med bra effekter, men bristen på detta gör att fighterna känns mer äkta, mer äkta en tex slagen i sagan om ringen. Det är en bra story och manuset är bra, sophia loren är bra som kvinnlig vacker skådespelare.

Xenomorph

Utöver slutet är detta en helt ok film. Den kan förstås inte jämföras med nutida filmer som Braveheart och når inte heller upp till Ben Hurs nivå.