Skuggan av ett tvivel

3,6

Handling: En ung kvinna misstänker att hennes farbror kan vara en seriemördare

År: 1943

Irving Bacon
Clarence Muse
Janet Shaw
Estelle Jewell

En av Hitchcocks finare stunder. Hela konceptet med att det ibland är bättre att inte veta somliga saker är intressant och karaktärsutvecklingarna är väl utformade. Absolut värd en fyra.

Filmen är bra, men övertydlig. Blev på grund av det förvirrad av farbror Charlie karaktären, så pass att jag faktiskt trodde motsatsen om honom ett tag.

Bra story som håller intresset uppe hela filmen, bitvis spännande relativt oförutsägbar, 4a.

kaj08

En väldigt bra och skickligt gjord film av Hitchcock som så många gånger förr. Den här filmen är från -42 och kvaliten på den är riktigt bra för att vara så gammal. Flera riktigt bra skådespelare och bra upplagt.

Det är fräckt gjort att vi inte får reda på vad det är som morbrorn har gjort förrän långt senare än flera av huvudpersonerna vet. Det hade funnits utrymme att göra det än mer spännande och hållt på alla detaljer ända in till slutet. Som vanligt är det en del komiska inslag i filmen också. De två äldre herrarna som hela tiden diskuterar hur de skulle gå till väga för att ta livet av varandra är riktigt underhållande :-)
En 4-a till denna gamla film, även om det inte är Hitchcocks allra bästa filmer.

Det här är en typisk Hitchcockfilm med en ganska spännande story. Joseph Cotten i huvudrollen är underhållande att se, men i övrigt är det ganska tama rollprestationer. Saknar dessutom lite mer finess i historien som jag tycker blir för slätstruken. Är man ett fan av Hitchcock ska man dock givetvis se det här.

Denna hitchcock tycker jag inte om. Den kvinnliga huvudrollsinnehavaren är jobbig och påfrestande.
Spännande blir det NEVER.

Timoti

En ganska ointressant Hitchcock film (som för det mesta som gör bra filmer). Skådespelriet är träigt och så hade man Teresa Wright som var extremt jobbig och då menar jag det. Hitchcock sa att det här är hand favorit film som han själv har gjort. Men det tycker inte jag, utan hans bästa är North by northwest.

Filmen är svartvit