Utpressning

3,6

Handling: Spelades först in som stumfilm men när ljudet kom fick Hitchcock snabbt göra en version som det lät om också. Det blev Englands första ljudfilm och Hitchcock visste redan då hur man utnyttjade alla filmeffekter. En ung flicka dödar en man som försöker våldta henne och hamnar i en utpressares klor...

År: 1929
Donald Calthrop
Cyril Ritchard
Hannah Jones
Harvey Braban

Såg den som stumfilm med livemusik spelat till och jag tänker att det lär ha påverkat filmupplevelsen. Det blir ju nästan som en alternativ version av filmen eller så.
Hur som helst så var det en simplistiskt smart och glasklar historia, ann lite väl glasklar för min smak. Men det var otroligt bra bildspråk vilket kompenserade lite för den övertydliga dramaturgin.

kaj08

Hitchcocks och Englands första ljudfilm. Hitchcock spelade först in filmen som stumfilm, men när han var klar så gjorde han direkt en ny upplaga där han använde sig av den nya tekniken vilket medförde tal. Den kvinliga skådespelaren visade sig då ha så taskig röst så hon fick dubbas av en annan kvinna med en mer attraktiv röst.

Filmen är i bra kvalitet för att vara så gammal, även om det emellanåt märks att de inte är vana med att filma med ljud. Handlingen är en spännande och intrigen är rätt klurig även om det kanske inte bjuds på allt för många överaskningar. Det måste varit en väldigt dramatisk och spännande film på sin tid. Handlingen och upplägget skulle hålla väldigt bra även idag. Med tanke på filmens ålder och det moderna upplägget så ger jag filmen en 5-a.

Hitchcock gör dessutom en av sina roligaste "statist"-insatser i den här filmen. Han blir störd av en liten unge när han läser en tidning i tunnelbanan. Bara det gör filmen sevärd :)

Jag har sett ett 20-tal Hitchcock filmer, och "Blackmail" är hans första tal-film. Givetvis kan den inte mäta sig med hans bästa verk, men den har ändå ett par klassiska scener, t.ex den på Londonmuséets hustak.

anddav507

Ska man se den här filmen, måsta man verkligen ha respekt för filmens ålder.

Det som i filmen ska uppfattas som mord, var skitläskigt för nästan 80 år sedan.
Därför får den här filmen en fyra, för på sin tid var den här filmen läbbig.
Tycker även skådespelarna gör ett mkt bra jobb.

magnus_65

Inte så bra. Väldigt föråldrad och (enligt mej) inte kult!

Filmen är svartvit