Skräcken i Svarta lagunen

Handling: En forskarexpedition på jakt efter fossiler längs Amazonasfloden upptäcker en förhistorisk gälman i den legendariska svarta lagunen. De upptäcksresande fångar den mystiska varelsen, men den tar sig loss. Gälmannen kommer tillbaka för att kidnappa den vackra Kay, som är förlovad med en av de som är med på expeditionen, som han blivit kär i.

År: 1954
Whit Bissell
Nestor Paiva
Ricou Browning
Ben Chapman

Bra för sin tid. Riktig klassiker som är med på topplistor.

En b-skräckis som lyckas hålla sig precis ovanför lägstanivån för godkänd, blir aldrig riktigt kalkonmässig även om det är nära i bland.

Halv b gammal Hollywood skräck som inte håller dramaturgiskt sett eller filmtekniskt. Finns väl små charmiga vibrationer och dylikt som räddar filmen från en etta. Monstret var väl lite av höjdpunkten i filmen. Men något som mest går förbi sitt minne. Monstret planteras dessutom in alldeles för tidigt utan motiv. Vilket ger en avslagen känsla till det hela. Svag tvåa.

Miss Ljung

En bra film som inte riktigt nådde upp till mina förväntningar. De första 45 minuterna hände det i princip samma sak; forskarna letade efter varelsen. Den sista kvarten var dock mycket bra, men kidnappningen borde ske tidigare. Betyget blir en stark tvåa p.g.a. de mycket vackra undervattensmiljöerna, spänningen och effekterna. Och historien i sig är ju ganska fascinerande.

magnus_65

En riktig kanon film!
konstigt när dom i filmen tar om exakt samma scen 2 ggr.

Filmen är svartvit

Monstret tar hämnd (1955)
Monstret bland oss (1956)