He Got Game

Handling: Efter att fadern hamnat i fängelse och modern avlidit har deras son själv fått uppfostra lillasystern, samtidigt som hans basketkarriär tagit fart. Han är rankad etta bland landets Highschool-spelare och slits nu mellan två val: att fortsätta studera eller att börja spela i NBA.

Samtidigt släpps hans far ut på en veckas permission med löfte om förkortat straff - om han lyckas övertala sin son att skriva på för guvernörens lag. Återigen möts fader och son, i en uppgörelse mer intensiv än något som utspelas på planen. Sonen hatar sin far. Över allt annat. Det var han som mördade hans mamma...

År: 1998
Ned Beatty
Jim Brown
Joseph Lyle Taylor

kalles

Ibland när man har kommit in i ett sånt stim att man bara slentrian-tittar på halvtaskiga nattfilmer på kabel-tv så är underbart att ha en Spike Lee-box att vända sig till.. Och det här är en precis en sån film som påminner mig om varför jag älskar Spike Lee's filmer mer än någon annans..

Färgerna, temperaturerna, kontrasterna, karaktärernas sätt att adressera kameran och den grymma icke-filmiska klippningen är alldeles underbar på ett sätt som ingen annan kan göra den än just Spike Lee..

Storyn är som vanligt mer allegorisk än realistisk men gripande ändå..

Lysande spelat av Denzel Washington och Milla Jovovich.. John Turturro är som vanligt med, men i en mindre roll än han brukar ha, men han är kung ändå..

Tyvärr är Ray Allen alldeles för dålig som Jesus, och detta lägger betyget på en trygg 4:a..

Hela filmen är filmad på 23 dagar, mindre än your average Beck-film, men 23 gånger bättre också för delen..