Hotell Rwanda

Krig:

Krig:
3,9

Handling: Don Cheadle spelar huvudrollen i en sann historia baserad på Paul Rusesabaginas liv, en hotellmanager som huserade och beskyddade över tusen Tutsis-flyktingar under deras kamp mot massakern i Rwanda.

Regissör: Terry George

Joaquin Phoenix
David O'Hara
Jean Reno

Wookad

Skulle vilja påstå att detta är en av tidernas absolut bästa filmer som utspelar sig på den afrikanska kontinenten. Den är såväl hemsk som vacker med en otroligt underhållande verklighetsbaserad story. Huvudrollen spelas av Don Cheadle och han gör den underbart varmt som Paul Rusesabagina.

Utsökta skådespelarinsatser och mycket starka skildringar kombinerat med ett vackert foto gör att denna film titulerar sig ett mästerverk.

En väldigt obehaglig skildring av slakteriet som pågick under en tid i Rwanda. På film har man lyckats bra med det, men det är förbannat jobbigt att se på det. Ska jag sympatisera eller empatisera för människorna som råkade ut för detta. Nej, jag var för ung för att ens fatta vad som hade hänt. Att man tar fram allt det sämsta som hände under kriget tycker jag är lite synd. FN och omvärlden framställs som rasistisk för att de inte hjälpte till, hallå! Ingen hann ens reagera. Fast vad vet jag.
Annars är det en väldigt bra film med mycket bra skådespelare, med den excellenta Don Cheadle i huvudrollen och den alltid lika bra Joaquin Phoenix i en mindre men lika bra roll. Detta är inte en film att se på tom mage, för ungefär halva filmen är fylld av människor som blir nerhuggna, barn som dör och vägar som man inte ens kan åka på för att det är så mycket lik överallt. Jag fattar verkligen hur hemskt det var efter att ha sett den här filmen, men att regissören kastar liken i mitt ansikte, det tyckte jag var jäkligt onödigt. Det blir en stark trea, en film som snarare chockar än övertygar.

martin88

En oerhört bra film som skildrar nutidens kanske mest nedtystade händelse där ofantligt många människor fick sätta livet till. Måste erkänna att jag inte kände till det själv speciellt väl innan jag såg filmen och man kan inte annat än bli berörd och nästan skämmas för västvärldens vägar. Filmen är välspelad och känns väldigt verklighetstrogen, vilket gör det hela än mer sjukt. Den som inte berörs av denna filmen tycker jag väldigt synd om, eftersom den personen saknar all form av empati. Inte mycket saknas för en 5:a men det blir bara en starkt 4:a från mig.

Hade väntat mig något annat. Den här filmen handlar egentligen inte så mycket om folkmordet, utan snarare om en historia som utspelar sig samtidigt. Tycker att filmen saknade en del saker som hade gjort den lättare att få ihop.

En bra stäming har skapats och filmen känns realistisk, så ett stort plus för det. Men jag tilltalades inte så mycket till filmen eftesom jag inte riktigt hängde med och fattade inte exakt vad som hände och varför. Jag kanske är lite trög men i vilket fall så var filmen lite jobbig.

Cissilicious

En väldigt gripande och hemsk film. Det är ingen man glömmer, därav ger jag den en 4:a.

Oerhört gripande film som verkligen får en att tänka efter. Man blir förundrad och skrämd av att etniska rensningar kan fortgå och att vi aldrig tycks lära oss av historien.

Maicki

Det här är en otroligt bra film som skildrar konflikten i Rwanda i början av 90-talet. Det är bra skådespelare med i den och de har verkligen fångat den otäcka stämningen som måste rått under den här tiden. Den är absolut sevärd!

Maria007

Jag beundrar denna film! Dett är en film man bör se!

Helt okej drama, men det är synd att man har förenklat problematiken och gjort handlingen enkel och rak för att den ska sälja bättre. Det hade vart mer intressant ifall man gick in på faktorerna bakom konflikten istället, men man lyckas ju med sitt mål att sälja filmen som popcorn-underhållning. Tyvärr blir filmen samtidigt intetsägande och därmed tilltalar den inte mig värst.

Biopremiär: 2005-03-18