Phantom of the Paradise

Musikal:

Musikal:

Handling: Winslow Leach har jobbat oräkneliga dagar på sin kantat om Faust. Swan den store musikproducenten ber om att få låna kantaten och återkomma med besked om vad han tycker om Winslows verk. En månad senare så söker Winslow upp Swan på Death Records, men blir ivägjagad av två livvakter. Sex månader senare finner vi Winslow insatt på ett mentalfängelse. När han hör att Swan skall öppna rockpalatset Paradise så brister all hans vrede ut och han rymmer från fängelset. Han tar sig in på Death Records skivfabrik, men av otur så blir hans ansikte demolerat av en skivpress och Winslow flyr blödande ner till ån och försvinner. Dagar senare så har Swan påbörjat sina sista förberedelser på att öppna Paradise. Men något går fel, gruppen som skall framförra Faust blir sprängda i luften och snart blir Swan hotad till livet av en svartklädd maskerad man.

År: 1974
William Finley
Jessica Harper
George Memmoli
Gerrit Graham

Brian De Palma är en ojämn regissör. Det dalar upp och ner bland bra och dåliga filmer. Denna tillhör den senare kategorin. "Phantom of the Paradise" upplevde jag som en direkt pina att ta sig igenom. En extremt seg, illa spelad och trist film som bara gjorde en moloken. Fiasko!

struwe

de palma är en av mina favoritreggisörer,men han är höga berg och djupa dalar och jag tycker nog det här är en av hans sämre filmer

Hook

En rolig och väldigt 70-tal, Fotot är mycket bra det märcks att det är en Brian de Palma film lång väg. "Phantom of the Paradise" må vara en tonårs-parodi på "Phantom of the Opera" med en blanding av "Bugsy Malone" så blir det komiskt och riktig B-bra.