Vredens druvor

3,7

Handling: Filmatisering av John Steinbecks roman om några Oklahomabor som tvingas dra till Kalifornien för att söka arbete när deras jordplätt tas i beslag av banken.

År: 1940

Darryl Hickman
Shirley Mills
Roger Imhof

Copyright 20th Century Fox

En film som skildrar en viktig del i amerikas historia, nämligen den stora deppressionen, som gjorde folk fattiga och arbetslösa.
Vredens druvor är en väldigt intressant, fascinerande och gripande film, med mycket trovärdiga och genuina skådespelarinsatser.
Bör ses för allmänbildningens skull, för vad som hände i Usa på den tiden bör man faktiskt känna till.

En klar 4+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 20121020 på plats 158 på IMDb Top 250, vilket jag kan tycka är värdigt trots mitt betyg på nåt lite märkvärdigt sätt.
En fruktansvärt gripande film, bra för sin tid på flera sätt. Fylld med tragedi men också hoppfull optimism.

Mycket sevärt och gripande drama om en grupp släktingar och vänner som lämnar sina hem för att skapa sig ett bättre liv. Under filmens dryga två timmar fängslas jag fullständigt av dessa människors öde, och med gediget skådespel, charm och en dos humor är det svårt att inte beröras. Även om denna film utspelar sig i en annan tidsperiod för den tankarna till Utvandrarna. Karaktärsutvecklingen är något underlig, och ljudeffekterna sviktar här och var, men på det stora hela är Grapes of Wrath en mycket bra och minnesvärd film.
"Rich fellas come up an' they die, an' their kids ain't no good an' they die out. But we keep a'comin'. We're the people that live. They can't wipe us out; they can't lick us. We'll go on forever, Pa, 'cause we're the people."

Fonda och Ford är ett gediget radarpar och "Vredens druvor" är ett utav deras allra bästa sammarbeten. Filmen tar upp och skildrar den amerikanska depressionen på ett bra och intressant sätt. Hade själv ingen direkt stor koll ämnet i fråga men efter filmen så väcks ett stort intresse. Absolut sevärd.

Det här är en engagerande och överraskande välspelad film om depressionens USA. Genuina rolltolkningar gör att karaktärerna för en gångs skull i en 1940-talsfilm blir någorlunda trovärdiga. Lyckades faktiskt beröra och förtjänar därför en stabil trea i betyg. Betydligt bättre än de flesta andra filmer från den här tiden.

Biopremiär: 1940-11-07
Filmen är svartvit