Den sista föreställningen

4,0

Handling: Handlar om två kompisar på 50-talet i en liten stad i Texas. De står i gränslandet mellan barndomen och vuxenvärlden. Deras vänskap sätts på prov när vackra Jacy fångar båda deras hjärtan.

År: 1971
Regissör: Peter Bogdanovich
Originaltitel: The Last Picture Show
Timothy Bottoms
Bill Thurman
Barc Doyle
Barc Doyle
Jessie Lee Fulton

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 150912 på plats 95 på AFI Top100.
Nja, finns bättre filmer, och den var slö, men tar upp en era, 1950-talet, som förmodligen sällan filmats bättre, samt ungdomens vedermödor och glädjeämnen i en utdöende håla i en mellanstat i USA nära mexikanska gränsen..
Bra skådespel och rent objektivt måste jag sätta en 4, men subjektivt funderade jag länge på en 3.

En ganska trevlig film även om det inte finns någon humor i den. Det är lite svårt att sätta fingret exakt på vad huvudhandlingen är, men det är desto lättare att skilja ut alla små sidohandlingar.

Skådespelet är bra och att filmen är gjord i svartvitt höjer stämningen. Det hade nog inte alls blivit lika bra om den hade varit i färg. Det som gör att filmen inte får mer än en 3:a är att jag tycker att det blir lite enformigt när halva filmen går ut på att hvudpersonerna ska ha sex på olika sätt.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 150912 på plats 95 på AFI Top100.

Fullkomligt klockren beskrivning av vänskap och allt vad det betyder. Känns inte omodern och har för många blivit en milstople i filmhistorien just p g a detta. Stark trea!

Filmen är svartvit