Kingdom of Heaven

Krig:

Krig:

Handling: Filmen utspelar sig i 1100-talets Jerusalem under korstågens tid. Dit kommer den unge Balian för att hålla ett löfte till sin far att beskydda stadens invånare. I Jerusalem råder en bräcklig vapenvila mellan Kung Balduin IV och den muslimske ledaren Saladin. En vapenvila som oundvikligen går mot sitt slut...

Regissör: Ridley Scott
Nikolaj Coster-Waldau
Nathalie Cox
Samira Draa
Eriq Ebouaney

Detta är riktigt jäkla bra. Visst håller den inte samma klass som Gladiator vad gäller special-effekter och story, men Gladiator är också den bästa i sin genre/typ av film. Kingdom påminner ju lite om den - kanske beror det just på att Ridley Scott har regisserat båda två. Skådisarna är riktigt grymma, Orlando Bloom är inte på nåt sätt dålig som många säger, det är bara för att vi ser honom i en film som är olik honom - alla tycker att han är bäst som Legolas, det kan man ju förstå, varför alltså. Så han är bra, precis som Liam Neeson (som alltid är guld i filmerna han medverkar i) och vi ser Edward Norton i en roll, men det får ni luska ut själva vilken roll han spelar (det är lite spoiler att berätta det).

Kingdom of Heaven är ju en krigsfilm-drama-äventyr så stridsscenerna är ingen besvikelse, kanske lite kantigt, men det är bra gjort och med tanke på budgeten som låg på hela 100 miljoner så är pengarna väl spenderade. Se den, den är inte värd att inte ses om du gillade Gladiator. Sen är det alltid smågrejerna man stör sig på: Varför snackar alla engelska (många kommer från olika länder) och själva grejen med att en bonde blir kung går lite för fort och är svårt att smälta. Annars är det skitbra Ridley.

Ljud/Musik: 4 - passande och vackert.
Manus/Handling: 4 - intressant och väl mottaget.
Skådespelare: 4 - Överraskande bra från Bloom och co.
Effekter/Foto: 3 - Snygga stridsscener, lite rörigt dock.
Fil längd: 3 - se helst den klippta versionen som är 40 minuter längre.

Jag ger en fyra till Kingdom of Heaven, det är den värd och jag lovar att det är underhållning för varenda öre av slanten (om ni ser director's cut förstås :) )

Sky_Pirate

Jag är såååå trött på alla pampiga mastodontfilmer som alla tycker är så fantastiskt förträffliga bara för att dem är övermänskligt dyra att spela in.
Kingdom of Heaven tillhör den kategorin, den är själlös, tråkig så in i bomben, och så Orlando Bloom. Han är liksom grädden på moset på kakan. Är väl gjord när det fäller foto och musik, men det räddar inte Kingdom of Heaven från att bli en flopp i lyxförpackning.

Miss_Archive

Otroligt besviken. Blod sprutar, krig hit, och krig dit. Det händer inte så mycket annat. Orlando Bloom säger i stort sätt ingenting under hela filmen.
Den är, trots det ovanstående, väldigt snygg och bra gjord. Men tyvärr räcker ju inte det. Det räcker inte alls.

Kingdom of Heaven kunde vara mycket bättre än vad den var. Den handlar om korstågen till Jerusalem vilket faktiskt är intressant historia för mig. Jag har sett många dokumentärer om korstågen innan jag såg den här filmen. Så jag visste sen tidigare vem t ex Saladin var. Problemet med den här filmen bara var att den var för seg. Det tog ungefär 1 timme och 15 minuter innan man fick se lite action. Väldigt mycket traskande omkring på hästar och prata om ditten och datten.

Sen det kolossala misstaget att ha med Orlando Bloom i huvudrollen. Han är en urusel skådespelare som bara har en enda blick som han använder i varenda scen. Han halkade in på ett bananskal och fick rollen som Legolas och sen trodde folk att han hade talang. Nej det har han inte. Det var så många "stirra rakt ut och se sexig ut scener" med Orlando Bloom att jag blev ganska störd efter ett tag. Det är inte talang att ha ett vackert ansikte!

Mot slutet blev det lite spännande action. Men pga att dom hade en totalt obegåvad person som huvudroll så kan tyvärr inte den här filmen få mer än en 3a. Jag tror att folk fortfarande trodde 2005 att Orlando Bloom hade talang. Misstänker att Hollywood har insett något nu då man inte ser några storfilmer med honom mer. Tack gode Gud för det.

Bilbo_one

En hyfsad film, men man får inte riktigt in känslan från karaktärerna. Men trean är befogad

visste inte från början att denna har en koppling med Arn me det var roligt att se ur en annan synvinkel även om denna film inte föll mig direkt i smaken

Suck! Varför Ridley! Varför!

Begriper ingenting av delar av filmen. Kan någon snälla förklara för mig.

den versionen jag såg va sönder klippt alltså så va det bioversionen.beställde precis kingdom of heaven D.C versionen..hoppas den e bättre än sönderklippta bioversionen

men snälla Orlando, när ska du göra andra roller?
svagt godkänd

Dan banan

Farsinerande äventyr.
Orlando Bloom är lite halvdan i sin roll, men en hel del andra ansikten lyser det om.
Kingdom Of Heaven är en spännande film som bygger på en stark handling, ett fagert foto och snygga effekter.
Manuset känns lite rostigt stundvis, så en trea nätt och jämt känns mest passande.

Sevärd.

Biopremiär: 2005-05-04