Tolken

Handling: FN-tolken Silvia Broome får av misstag höra planerna att mörda en afrikansk statschef. Broome försöker omintetgöra mördarnas planer samtidigt som hon inser att även hon nu är deras måltavla.

Regissör: Sydney Pollack
Hugo Speer
Maz Jobrani
Yusuf Gatewood
Curtiss Cook

Copyright United International Pictures AB (UIP)

tessan81

Jag tycker Tolken tyvärr känns pretantiös emellanåt. Storyn är i sig intressant men den är lite för invecklad för att skapa engagemang. Silvia Broome befinner sig helt plötsligt i hetluften utan att jag som tittare riktigt förstår varför, vilket förtar spänningen. Referenserna till afrikansk kultur känns som tråkigt påklistrade attribut. Sean Penn som Keller är bäst, han lyfter vissa scener helt på egen hand. Ett exempel är när han läser brevet från Philippe för Silvia. Snygg film i övrigt, fotot är underbart.

Daniello_

Handlingen är klart intressant men det blir alldeles för invecklat och gör det svårt och hänga med, men det är en sådan sak man får va beredd på när Sydney Pollack ligger bakom filmen. Det finns ett par scener mellan Nicole Kidman och Sean Penn som är riktigt bra, men hade helst sett att dom inte medverkat alls i filmen. Men klart sevärd, men blev aldrig riktigt intresserad av den intressanta handligen, då måste det va något fel?!

En politisk thriller med Nicole Kidman och Sean Penn låter kusligt lovande, men efter en spännande inledning blir det ganska trögt och slätstruket. Hela grejen med en påhittad afrikansk diktatorstat gör dessutom att man blir lite oengagerad. Att de spelat in många av scenerna från det riktiga FN-högkvarteret är dock ganska fräckt. Överlag känns filmen väldigt snygg, välgjord och högklassig inte minst tack vare stjärnskådespelarna, men betyget orkar ändå inte upp över en trea.

Intressant story, viss spänning, lite seg mot slutet, bra skådespelarinsatser, lite över medeltrea.

den här filmen vart jag besviken.den va medioker och tråkigt

Cammie

En oväntat bra och spännande film. Nicole Kidman och Sean Penn gör bra ifrån sig med ett manus som skönt nog saknar smörighet och sentamentilitet.

madeleine_g

Såg halva filmen men gick därifrån för att jag tyckte den var så himla tråkig.

Milla86

Hade förväntat mig lite mer av den här filmen och blev faktiskt lite besviken. Nicole Kidman är förstås alltid bra och är en Hollywood-skådespelerska som inte bara försöker se snygg ut när hon agerar. Hennes roll är faktiskt riktigt trovärdig. Kände inte riktigt att filmen blev så spännande som jag hade hoppats på. Mycket av politiken i Afrika förklaras inte så ingående som kanske hade behövts ibland. En hyfsat bra film att se en söndagkväll.

Pesole

En riktigt bra film med Nicole Kidman, hon är en mycket duktig skådespelerska, hon kan verkligen spela.

chokladberoende87

En rätt bra film, lite spännande! Men ingen romantik alls!

Biopremiär: 2005-04-15