12 edsvurna män

Handling: En jury om tolv ska döma i en rättegång där en yngling står åtalad för mord. Alla utom en tror att han är skyldig. Kan de elva enade i juryn övertyga den tolfte?

År: 1997
Mykelti Williamson
Edward James Olmos
William Petersen

The Sulkster

Det är svårt att göra en bättre version av det gamla mästerverket från 1957. Att ens ge sig ut på en sån väg känns hopplöst. Men jag måste medge att det var ett utmärkt försök. Tyvärr fanns det en del rötägg till skådisar som inte borde varit med enligt min mening, som drog ner filmen, men en sak är säker om de drog ner den så drog George C Scott upp den. Han är helt fantastisk. Om Jack lemmon är i ungefär samma klass som sin föregångare Fonda, Så slår George C Scott sin föregångare med hästlängder och han var ändå riktigt bra. Hur som haver även om inte denna version riktigt mäter sig med orginalet så är det ändå en underbar film som kan ses om och om igen.

Att försöka göra en remake på Sidney Lumets klassiker verkar ju vara kört, men William Friedkin lyckades förvånansvärt bra, även om den givetvis inte kommer upp i samma klass som originalet.
George C. Scott visar vilken bra skådis han var. Jack Lemmon som normalt var en fin-fin skådis kan här dock inte mäta sig med originalets Henry Fonda.

Ett värdigt försök att göra remake på en klassiker, men det är svårt att lyckas med det fullt ut. Flera bra skådespelare och stämningen är bra, men om man jämför med originalet blir det inte mer än en stark trea.

The Sulkster

Enigmatic

Fullständigt meningslös nyinspelning.

tie-fighter

Jag har tyvärr inte sett orginal versionen av "12 edsvurna män", men det skulle jag hemskt gärna vilja göra, den nyinspelade versionen är väldigt välgjord med bra skådespel och helt underbar handling, hur man kan göra en sån film förvånar mig fortfarande.

12 edsvurna män (1957)