Owning Mahowny

3,6

Handling: En sann historia om den kanadensiske bankmannen Dan Mahowny. Han förskingrar miljoner för att finansiera sin enda hobby: Hasardspel! För honom handlar det inte om att vinna eller förlora, utan om kicken han får i själva spelsituationen.

År: 2003
Sonja Smits
Chris Collins
Jason Blicker

kaj08

Intressant film om en bankanställd som svindlar pengar på banken för att kunna finansiera sitt spelberoende. Ett bra och lugnt tempo i filmen utan några överdrivna scener. Det bästa med hela filmen är skådespelarinsatserna som är alldeles lysande. Karaktistiska utan utan det minsta överspel. En extra bonus också att det bygger på en riktig historia. Philip Seymour Hoffman lysande i sin roll som den spelberoende bankanställde.

Det här är Philip Seymour Hoffmans film. Han är enastående bra här. Han fick ju sin Oscar 2006, men även här är det Oscarskvalitet i hans skådespeleri. Intressant manus som bygger på en sann händelse.

Moonlighting

Karaktärsskådespelaren Philip Seymour Hoffman gör ytterligare ett starkt porträtt, den här gången av en hemlighetsfull bankir som förskingrar pengar för att betala för sitt spelmissbruk. En på sina ställen rejält intensiv upplevelse. Man bävar konstant för den förödmjukelse som väntar honom då han blir avslöjad.

martin88

Den här filmen gillar jag skarpt. Extra häftigt att det är en sann historia.