Den tyste hämnaren

Western:

Western:
3,8

Handling: Silence är Westerns hårdaste revolverman, stum sedan barndomen efter att ha blivit svårt skuren i halsen. En vacker kvinna ger honom i uppdrag att jaga rätt på en hänsynslös prisjägare vid namn Tigrero som mördat hennes man.

År: 1968
Regissör: Sergio Corbucci
Originaltitel: Il Grande Silenzio
Alternativ titel:The Great Silence
Alternativ titel:The Big Silence
Ursprungsland: Italien, Frankrike
Längd: 01:41, 01:45 (Fullt restaurerad)
Ingår i tema: Ennio Morricone

Klaus Kinski
Jean-Louis Trintignant
Frank Wolff
Luigi Pistilli
Vonetta McGee
Mario Brega

Det finns många bra element i filmen. Kinski är som alltid lika bra som "bad guy". De fina snötäckta landskapen som ska föreställa Utah (egentligen alperna, bl.a. Cortina d'Ampezzo) ger en mysig stämning och lite annorlunda westernkänsla. Morricone som alltid bjuder på passande musik. En annan lite udda grej är Trintignants Mauserpistol. Tror bara att jag har sett den förekomma i en western tidigare (Joe Kidd). Gillar slutet. Enda minuset i mina ögon är det lilla korta och onödiga kärleksdravlet. Ovanligt mörk och deppig western.

En mycket bra spaghettivästern i snötäckta landskap. Detta är en unik västern och jag räknar den till de bästa tillsammans med Sergio Leones verk. Kinski är skön som skurk, men Trintignant är kanske ännu bättre som den stumme Silenzio. Utmärkt slut också som definitivt inte kunde ha gjorts bättre eller varit mer passande.