Zu: Warriors from the Magic Mountain

2,5

Handling: Kinesiska soldater i ett gammalt krig blir indragna i en kamp för att rädda univesum

År: 1983
Sammo Hung Kam-Bo
Judy Ongg
Hark Tsui

torulf

Tsui Hark har gjort en kalkon till. Den här är riktigt rolig, men det var nog inte meningen. Frigolitkulisser i grottor har en benägenhet att skaka om de får en spark. Kul att alla dessa scener inte klipts bort. Det ska finnas en nyproduktion av Zu warriors som jag gärna ser. Ser ni denna på DVD så missa inte alternativa slutet/början på filmen (det fanns med som extramatriel i engelska utgåvan). Med dessa scener är filmen helt anorlunda.

Xenomorph

Konstig fantasy film som var revolutionerande på sin tid... åtminstone i Hong Kong då den tekniken som används i filmen inte hade användts innan. Mycket ser ganska overkligt ut, men det är lite av charmen. Klippningen var dock lite dålig ibland då man knappt kunde uppfatta vad som hände.

Skådespelarna var bra. Sammo Hung slåss med sina ögonbryn och Yuen Biao gör samma roll som han brukar göra.

Detta är en film för de som vill ha en fantasifull fantasy film med konstiga händelser och lite slap-stick.