Tenebre

3,7

Handling: En amerikansk deckarförfattare, Peter Neal, besöker Rom och välkomnas av ett hotfullt anonymt telefonsamtal samt nyheten att en ung kvinna funnits död med sidor från hans bok nedkörda i halsen. Han befinner sig plötsligt i händelsernas centrum eftersom morden påminner om dem i hans senaste bok. Mördaren visar sig ständigt finnas i hans närhet. Stilistisk kameraföring och bildkomposition av Dario Argento.

År: 1982
John Steiner
Carola Stagnaro
Eva Robin's
Lara Wendel

Visuellt snygg film som vanligt då det handlar om Argento. En giallo väl värd och se. Kul också att se kultskådisen John Saxon i en biroll. Svag 4:a

janne lindh

Välgjort, underhållande och med ett bra ljudspår. Men trista skådespelare och som helhet ingen film att minnas.

Giallo-dags igen efter lite häxeri och mystik i de två tidigare filmerna av Argento. Mycket spännande thriller med ett smart och tillfredsställande slut. Inte hans bästa film dock men jag förstår att den är klassisk, speciellt med tanke på vissa av de grafiska morden. Det negativa är att jag tycker den saknar myskänslan som t ex Ljudet från kristallfågeln hade. Det gör den lite till en lightvariant av hans tidigare inlägg i giallogenren. Men... definitivt ett måste Argentofansen.

Helt okej Argento. Den var visserligen ganska blodig, men den var ändå spännande och intressant.

Estetiskt mästerverk, halv intressant manus och bedrövligt skådespel som oftast när Argento skapar film. Dock är kombinationen rätt lyckad och det underhåller. Stark trea.

En av mina favoriter av Argento. Kanske inte den bästa, men en av de bättre helt klart. Musiken av Goblin är stundtals riktigt bra och höjer stämningen avsevärt. Filmen har också några minnesvärda scener som gör att det blir en svag fyra.

Xenomorph

Snygg film med otroligt bra och stämningsfull musik av Goblin(?). Blodig och spännande. Svag femma. Susperia är aningen bättre.