Hamlet

4,0

Handling: Hamlet, prinsen av Danmark, återvänder hem för att finna sin pappa mördad och hans mamma som gifter om sig med mördaren, dvs. hans farbror. Under tiden håller det på att bli krig...

År: 1996

Brian Blessed
Richard Attenborough
Richard Briers
Michael Bryant

Copyright Sony Pictures Entertainment (SPE)

Nr 85 på min Topp 250. En klar 4:a - som film i helhet. En solklar 5:a som Shakespeare-filmatisering även om den är lååång. Men här har vi hemligheten bakom succén - det är den hittills enda filmatiseringen av Hamlet som följt originalmanuset till punkt och pricka. Här har alltså ca 134 s (Britt G. Hallqvists förträffliga översättning) blivit till ca 4 timmar spelfilm av utomordentligt nogranna Kenneth Branagh.

Tagline: -

I denna tolkning spelar verkligen alla på topp. Tala om mastodontfilm, men titta på den m kort paus mitt i så funkar det bra! Njut! Kännar och/eller älskar man sin Shakespeare är d en fröjd att titta på denna trogna version.

Trivia: Nyskrivna scener i manuset; bl.a flashbacks med dödgrävaren (som bara var en dödskalle i pjäsen). / Derek Jacobi who plays Claudius in this film, played Hamlet in Hamlet, Prince of Denmark (1980) (TV). / The first "full-length" film version of "Hamlet" ever made (using the Second Quarto (1604) text with additions from the First Folio (1623) to create an idealized "complete" Hamlet).

dumskallen

Det var längesedan jag såg den nu, har tyvärr inte lyckats få tag på den DVD (finns den?) så jag kunnat se om den. Men jag minns tydligt vilket intryck filmen gjorde på mig!

Jag hade aldrig läst Shakespeare, eller mig veterligen sett någon film som rakt av byggt på något skrivet av honom, men när jag läste litteraturhistoria på svenska B på Komvux för längesedan så ingick givetvis lite Shakespeare och istället för att läsa så såg vi denna film. Den är ett mästerverk från början till slut!

Det som är så fascinerande med filmen är att den på något vis blir allmängiltig även för nutid så att man bortser från tidsepoken filmen utspelas i (även om Kenneth Branagh, som både spelar huvudroll och regisserar, vid ett tillfälle klippt in både tåg och dagstidningar just för att illustrera detta).

Se denna film och njut!

dumskallen

Se denna film och njut!

Tagline: -

BeckyLou

En trea. Branagh och Winslet är bra och den tolkar pjäsen väldigt bra men den är alltför lang!

Hamlet (1948)
Hamlet (1969)
Det våras för Hamlet (1983)
Hamlet (1990)