Dödsfällan

Handling: Författaren Sidney Bruhl har haft ett dunderfiasko med sin senaste pjäs när han får ett lovande manus från en viss Clifford. Sidney och frun Myra beslutar sig för att bjuda hem Clifford, stjäla manuset och mörda honom.

År: 1982
Christopher Reeve
Dyan Cannon
Irene Worth
Henry Jones

Genomgående vansinnig film med en mängd vändningar hit och dit som av och till får mig att tappa hakan. Jag måste erkänna att vare sig Michael Caine eller Christopher Reeve lyckas imponera på mig, och Irene Worth är fruktansvärt irriterande. Nog för att filmens oförutsägbara prägel väcker mitt intresse, men jag hade trots allt hoppats på en annan sorts film med ett genomgående tema istället för detta smått inkonsekventa hoppande fram och tillbaka. Känns tyvärr mest som ett billigt knep för att fånga tittaren ytterligare några dyrbara minuter.

En mycket underhållande historia med många oförutsägbara tvister som gör att man aldrig tröttnar.

Michael Caine gör som vanligt en mycket stabil insats. Trevliga små "plot twists" genom filmen. Ett bra och intressant manus. 3,5 i betyg.