Farlig främling

Handling: Advokaten Sam Bowdens liv blir fruktansvärt när Max Cady kommer in i hans liv igen. Cady har suttit inne i 8 år på grund av att Bowden vittnade om att Cady överföll en ung kvinna. Nu när Cady kommit ut börjar han terrorisera Bowden och hans familj...

År: 1962

Martin Balsam
Telly Savalas
Polly Bergen
Lori Martin

Jag tyckte att den var väldigt tam på vissa ställen. Spänningen kom inte igång förens på slutet. Dock bra skådespeleri. Svag trea i betyg.

Även om jag gillar Robert De Niro, så är Robert Mitchum den riktiga och rätta Max Cady. Han presterar på topp och blir så där creepy som karaktären ska vara. Gregory Peck är alltid stabil och är så även här. Bättre slut i detta original än i remaken, något som höjer filmen. Båda filmerna är mycket sevärda på olika sätt.

Välspelad thriller från samtliga håll. Cady's ondksa och iskallhet visas snyggt från första scen. Ganska fint fotad, men dock för långdragen. Tyvärr, för filmen är bitvis en riktig nagelbitare och har ett par ruskigt spännande scener. Skön underhållning som borde ses. Något bättre än re-maken.

Mitchum gör en strålande insats som Max Cady,vilket även De Niro gör i den nya versionen. Hård på sin tid men rätt tam idag. Dock sevärd.

Filmen är svartvit

Cape Fear (1991)