De kriminella

Handling: Eurocrime film signerad Jean-Pierre Melville, hans sista egenhändigt fullbordade film. Ett bankrån slutar med att en av rånarna blir sårad, men de kommer undan med bytet. Ledaren, nattklubbsägaren Simon, planerar dock en ny stöt. Det hela kompliceras av att poliskommissarien Edouard utreder bankrånet. Edouard och Simon är nämligen gamla vänner.

År: 1972
Catherine Deneuve
Michael Conrad
Riccardo Cucciolla
Paul Crauchet

Typisk Melville känsla i filmen med hans karaktäristiska bildspråk med den gråa/blånyanserade miljön. Karaktärerna är som vanligt fåordiga och hårdkokta. Tempot är släpande och långdraget vilket inte alltid är till sin fördel. Störde mig lite på leksakståget och leksakshelikoptern i några av scenerna. Pendlar mellan en trea och fyra i betyg. Melvilles filmer är alltid sevärda, så även den här.