Tale of Two Sisters, A

Handling: Två systrar återvänder hem till sin pappa och hans nya fru efter att ha fått behandling på ett mentalsjukhus. Den äldre systern Su-mi känner direkt ett motstånd till styvmodern, som med en ansträngd entusiasm välkomnar systrarna hem. Su-mi undviker styvmodern samtidigt som den yngre systern, Su-yeon, är uppenbart rädd för henne. Men den tryckta stämning som råder dagtid är ingenting mot vad natten för med sig. Su-mi känner närvaron av sin döda biologiska mamma och Su-yeon hör någonting utanför sitt rum...

År: 2003

Jung-ah Yum
Su-jeong Lim
Geun-yeong Mun
Seung-bi Lee

Wow, vilket foto! Den här filmen är magisk i sitt bildspråk. Jag ständigt tänka på Sven Nykvists oerhört vackra foto för det här är lika stilrent och välgjort. Dessutom så bygger filmen på en pirrig känsla som sakta krypande igenom en. Det är en blandning av obehag och spänning som förgyller ens filmupplevelse. Jag har dessutom en förkärlek till brain-twist-filmer så detta är en riktigt bra film enligt mig. Det är väl egentligen bara smågrejer som gör att jag håller inne med femman...

Fantastisk berättelse. Spännande, skrämmande, sorglig och magiskt vacker film som tillhör det bästa av det lilla jag sett av asiatisk film. Stämningen är på topp från första till sista bildrutan. Jag är imponerad.

Rymdis

Den bästa skräckfilmen någonsin? Blandar psykologisk skräck med klassiska gengångare. Jag tyckte (till skillnad från andra här) att slutet var jättebra. Om det är något jag gillar så är det att få fundera över hur allt hänger ihop och sedan få allt förklarat för sig precis mot slutet. Så är det här!

En film med ett riktigt välskrivet manus, snyggt foto, bra ljudeffekter och skådespeleri som levererar en ganska krypande stämning.
Filmen kunde ha varit lite mindre subtil och lite mer läskig samt originell.

Jag hade stora förhoppningar på den här filmen men helt enkelt visade den sig att suga stort. Man fattade inte vad den handlade om. Vem är död och INTE? och varför är det hela i början the grudge liknande men sen ändras allt?! Seriöst ska man göra en film är de ju viktigt att ha en handling!!

Dan banan

Högst osäker men jag sätter ändå en trea på plats i slutändan.
Den får representera handlingen som faktiskt sticker ut ur mängden och har en baktanke, samt de få gånger man når filmens klimax och faktiskt förlorar något i brallan.

Skådisarna bör inte heller ligga på den lättare sidan, det är rätt hyffsat på den fronten också.
Men för övrigt så kan A Tale of Two Sisters uppfattas som vädligt långsam och seg rysare.

Handlingen förblir i vilket fall det starkaste.
Den är i princip rätt unik och bjuder på ett innehåll som är svårt att hitta nuförtdien inom genren.
Spännande.

Inget för den som vill ha det orginellt och kortfattat.

amanda7

är positivt överraskad av den här filmen. tyckte att den var skrämmande och satt som på nålar hela filmen igenom. filmen var inte överdriven, som de flesta asiatiska skräckfilmer (och amerikanska också för den delen) kan vara, utan här är det, det som man inte ser som skrämmer en mest. avdrag från betyget på grund av slutet som var ganska förvirrande (?), fattade inte mycket av det. men annars bra skådespelare, bra manus och bra effekter. ett tips!

Anspråkslös

Stundtals obegriplig stundtals skräckinjagande. Det långsamma tempot blir till en början ett intressant stilgrepp för att bygga upp stämningen men efter ett tag blir det bara segt och långdraget. En stor brist är att historien inte hänger ihop och att logiken blir totalt frånvarande i slutet av filmen. Usch för det

Uninvited, The (2009)