Köpmannen i Venedig

Handling: Venedig år 1596. Den judiske köpmannen Shylock har blivit förmögen på penningutlåning, en syssla som enligt religiösa regler var förbjuden för kristna. En kristen man lånar pengar av honom med sin egen kropp som borgen.

Regissör: Michael Radford

Zuleikha Robinson
Kris Marshall
Charlie Cox

ted

Jag tycker om den här typen av långsamma, mörka berättelser och gillar Shakespears historier. Den här är sorglig och mörk och handlar om hur judarna förföljdes på 1500-talet. Al Pacino är suverän som ockraren Shylock och de andra skådespelarna gör hyfsat ifrån sig. Jag var nöjd när jag klev ut från biografen.

Jojjo81

Man kan alltid lita på att berättelser skrivna av Shakespere är bra och underhållande. Denna film är dock inte lika bra som många andra av hans filmatiseringar. Min favorit bland dem är "Mycket väsen för ingenting" som jag verkligen kan rekommendera.

Otroligt seg och jobbig film, jag mådde också illa, precis som tidigare talare, efter 15 minuter in i filmen, med alla verser och liknande. Se den inte!

Såg inte ens färdigt på denna filmen, riktigt långtråkig var den..

chokladberoende87

Tycker att denna film var långtråkig.

följer allt men man måste nog vara lite insatt innan för att fatta vad som händer. inget som sticker ut och jag kommer inte att se den igen.

Jojjo81

Pesole

Är ganska bra, har sett den faktiskt på teater också, den är bra på båda.

Usch, det här var det bedrövligaste jag sett på länge. Allt detta talande i verser gjorde att jag nästan mådde illa efter en kvart. Karaktärerna saknar allt vad djup heter och det är så ytligt och innehållslöst att man slutar bry sig. Tycker man om teater kan det här kanske vara någonting – jag avskydde det.

Biopremiär: 2005-04-01