Fruktans lön

3,6

Handling: En grupp dagdrivare, som flytt från olika europeiska länder av okända anledningar, hyrs in för att frakta en last nitroglycerin genom bergig terräng i Sydamerika. Syftet är att släcka en brand på ett avlägset beläget oljefält. Riskerna är enorma, men belöningen är tillräckligt med pengar för att komma därifrån.

År: 1953
Regissör: Henri-Georges Clouzot
Originaltitel: Le Salaire de la peur
Alternativ titel:Wages of Fear
Alternativ titel:Vite vendute
Ursprungsland: Frankrike, Italien
Längd: 02:11, 02:28 (Directors Cut)
Ingår i tema: IMDb Top250

Yves Montand
Charles Vanel
Peter van Eyck
Antonio Centa
Darling Légitimus
Luis De Lima

En klassisk äventyrsfilm med en bra rolluppsättning och intressant tema. Gjordes en remake 1977 av Friedkin, men den här står sig utan problem mot den. Man vill helt enkelt se hur det kommer att sluta och det om någonting är ett gott betyg.

En -5 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten inte längre på IMDb Top250 trots sina 8,3 i medelbetyg där, men dock på Top500. Är värd sin före detta plats på Top250.
Wow! Ganska seg start de första 35 minuterna, men sen; ojojoj! Jag satt som klistrad av spänning. Ville verkligen _inte_ stänga av. Kunde inte. Fruktansvärt, med antydan till titeln, skickligt gjort då 1953.
Sen kan jag tycka att slutet blev ett besviket sådant, lite taffligt och enkelt samtidigt som det var tragiskt och så klart väldigt överraskande, om inte förvånande. Men jag ställer mej frågan: Vilken effekt ville regissören uppnå genom att låta skådespelaren handla som han gör?
För mej blir det ologiskt, för den största drivkraften borde väl vara att leva rik med kvinnan som väntar på honom?

Visst är den spännande, men väldigt seg samtidigt. Skrattretande slut- kände nästan på mig att det skulle sluta som det gjorde.

En film som är lite överskattad kanske. Den var ganska långdragen, fast spänningen dök i alla fall upp här och där och skådisarna var duktiga.
Inledningen var dock för trög. Vore bra om den hade varit 10-15 minuter kortare. Det tog alltså ett tag innan själva äventyret kom igång.

Fruktans lön är en film som är hyfsat sevärd, men inte ett måste.

Venschla

Början är riktigt seeeeg, men sen blir den bättre och mer spännande mot slutet.

(Vad hände egentligen med den där andra lastbilen???)

Det här är en film som utger sig för att vara ett spännande äventyr, men jag tycker aldrig att det kommer igång. Dessutom gillar jag inte huvudkaraktärerna, vilket gör att jag inte bryr mig ett dugg om lastbilen skulle fara i luften eller inte. Den första delen innan "resan" är bäst, men sedan blir det en lång gäspning, dock med några få ljusglimtar vilket höjer filmen. Sista minuten av filmen är så otroligt dålig att jag började skratta och det är utan tvekan ett av de sämsta slut som jag någonsin har sett.

Gillar filmer i stil med denna, speciellt att dem får några mer minuter på nacken än vanliga så man kan få medlidande och empati för karaktärerna. Tycker att filmen är underhållande från start till slut dock så blev slutet lite väl ironiskt kanske, men inget som försämrar (kanske för att den var så snygg).

Filmen är svartvit

Violent Road (1958)