Elisabethtown

Handling: Den deprimerade Drew Baylor (Orlando Bloom) har blivit sparkad från sitt jobb, men då möter han Claire Colburn (Kirsten Dunst).

Regissör: Cameron Crowe
Bruce McGill
Jed Rees
Emily Rutherfurd

enlitenika

Charmig och söt romantisk komedi om två vilsna människor som finner varandra. Filmen vilar på sitt, trots allt, relativt säkra skådespeleri, de kaxiga dialogerna, småfräcka skämten och framför allt den vackra relationen mellan Bloom och Dunst. Någon gång i mitten spårar den ut. Det är nämligen inte normalt att skratta, ståuppa och tjoa på en anhörigs begravning. Trots att allt är tillåtet på film, så känns det som finkänslan är det som behöver slipas i den här filmen.

Moonlighting

Känslan av haveri blir påtaglig för varje minut som går i den här filmen. Cameron Crowe är en av staternas mest överskattade regissörer med nonsensfilmer som Jerry Maguire, Almost famous och Open your eyes-remaken Vanilla sky. Den här filmen sammanfattar ganska så väl när alla idéer som rör sig i Cameron Crowes egna filmuniversum går snett och känns på tok för kalkylerade. Förlängningen av detta blir onekligen att det känns som man med ännu större lätthet genomskådar hans tidigare verk. Med en på tok för lång spellängd så vill man i den här filmen utlysa åt minstone EN dialog som låter som en konversation mellan två människor, stiliserad dialog eller inte. En ytterst tröttsam och irriterande film.

moivestar

Ja, jag gillar den. Den här sockersöta historien, som ändå egentligen borde vara rätt tung, gör mig glad. En kille vars liv totalt spårar ur, och en flygvärdinna som är påflugen och överdriven - det roar mig. Historien låter helknäpp, men det funkar faktiskt rätt bra.
Jag kan dock tycka att Dunst's roll är överdriven, och det känns lite konstlat, men det är ju rätt kul. Dom spelar i alla fall bra i filmen, Dunst och Bloom fungerar jättebra ihop och man kan se kemin mellan dom. Dom passar även väldigt bra in i deras roller.
Dialogerna måste också nämnas, det är träffsäkert och roligt. Visst, det är rått - men det är egentligen hela filmen, det är bara någon som valde att visa den från den ljus sidan - vilket var ett bra drag.
Filmen känns ändå relativt nyskapande, det är skönt att slippa alla dom där romantiska Hollywood-komedierna där allt är förutsägbart, det här är faktiskt underhållande.

Tja inte den bästa men inte den sämsta heller. skådespelarna ger ett stort plus!!

Rätt stark film men ändå rätt komplicerad. Måste verkligen hänga med i svängarna för att förstå och komma in i hela filmens anda

En charmig, annorlunda och bra romantisk komedi. Otroligt charmigt och bra slut.

En besvikelse.. Den var för konstig på nåt sätt, kan inte riktigt sätta fingret på vad som va fel med den här filmen..

Sallee

Elisabethtown, funkar inte för min del, känns väldigt onödig och tråkig. Hade kanske lite för höga förväntningar på denna film.
Tycker ändå att Orlando Bloom gör en bra roll, gillade slutet och detta är väl det enda positiva i filmen, men annars tycker jag att detta inte är något speciellt till film.

ma_tt_e

jag kan bara säga att orlando bloom är alltid lika het. men hans val av roller kannske är lite kast.
och kirsten dunst är lika charmig som vanligt och jag tycker att hon gör en bra roll. själva handlingen var bra och allt som hände i filmen var ok inte suveränt.

En härlig film som bjuder på edel skratt. Får en 3:a