Coach Carter

Sport:

Sport:
3,6

Handling: Filmen bygger på den sanna historien om den kontroversielle Ken Carter, som hyllades för sitt mod, men som också fick utstå svidande kritik efter att ha bänkat sitt high school-lag inför en mycket viktig match. Carters beslut att låta sina studenters skolbetyg gå före deras sportprestationer blev helsidesstoff över hela USA.

Regissör: Thomas Carter
Mel Winkler
Vincent Laresca
Sidney Faison
Octavia Spencer

Klart sevärd rulle, mer behöver jag inte säga.

idai

UNDERBAr uppfostrande , sann film. En va de bästa sportfilmerna!

En stark 3+ som film & i sin egen genre.

Tagline: It begins on the street. It ends here.

Håller i princip med martin88 om det mesta han säger om filmen.
Bra skådespel framförallt och en hel del hjärta som filmen vill förmedla. Bra manus i denna historia baserad på den sanna coachen Ken Carter.
Men... detta är ingenting vi inte har sett förut, inget nyskapande alltså. Samtidigt är det nåt som gör att den inte kommer upp i samma nivå som rätt många andra "nye hårde coachen räddar laget från förluster och fel bana i livet"-filmer.
Samtidigt måste jag ändå säga att Jackson övertygar så pass i sin roll att jag, som själv har tre ledarskapsutbildningar bakom mej i livet, blir inspirerad av hans tyvärr negativa men samtidigt ibland nödvändiga skrämselpedagogik.
Men detta till trots klarar jag mej utan filmen i DVD-samlingen, då den, som någon skrev, är något för lång/seg. Man kan se om den 1-2 gånger med fördel och utan att tröttna, men behöver det inte direkt om man hellre vill se om en favvofilm med 4 eller 5 i betyg.
+ Kan säkerligen användas till något positivt i skolsammanhang nån gång.

Trivia: The highest opening weekend of any release from an MTV Film: $24,182,961 (week of January 14-16, 2005). / The speech given by Timo Cruz in response to the question "What is your deepest fear?" is from a poem by writer Marianne Williamson. This was quoted by Nelson Mandela's in his 1994 inauguration speech. / Channing Tatum had never played basketball before making the movie so he had to have individual training with the coaches to get up to speed with the other actors.

Dan banan

Jag är fullt övertygad om betyget jag delar ut.
Coach Carter är en mycket genomtänkt film som baserars på verkliga händelser.
Den typen av filmer brukar sällan va bra i mina ögon, så nöjd är jag.

I huvudrollen som Carter har vi Samuel.L Jackson.
Han är bra, men har givetvis gjort bätte presattioner.
Resten av rollerna fylls upp av för en gångs skull skickliga unnga män.
Det är lugnande att vi slipper ett gäng b-skådisar till filmens biroller.
Musiken sitter klockrent och helheten är makalös.

En spännande historia det här.
Knappast medioker som såpass många andra sportfilmer.
Jag slutar riktigt rörd.

Tårarna var nära.
Otroligt sevärd.

rednaxela

Vad ska jag börja att säga?

Filmen är orättvis och bygger på sanna historier.
Den får mig verkligen att känna sorg man börjar nästan grina när man ser filmen får man en ide hur livet kan vara tufft.

Man vågar se denna film och verkligen beundra den highschool har aldrig varit särskilt intressant men denna film gör just highschool intressant.

Jag vill först påpeka att du ska se filmen innan du betygsätter den så du inte ger den ettor eller tvåor

för den här filmen förtjänar mer en så.

se den.

stankovic

Bra Basket film och en bra Samuel L Jackson som stenhård basket coach.

martin88

Denna filmen är riktigt bra. Inte riktigt i samma klass som Remember the Titans, men inte långt efter. Den kändes lite lång och varierade mycket i intensitet. I sina bästa stunder en klar 5:a, men stundtals lite småseg Extra kul med filmer som bygger på verkliga händelser. Bra skådespelarinsatser och en stark 4:a!

Biopremiär: 2005-05-13