Layer Cake

Handling: En framgångsrik och respekterad kokainlangare har etablerat en plats i den engelska maffian och som med en miljon pund undanstoppat planerar en tidig pension från affärerna. I sista stund får han dock ett tufft uppdrag av bossen Jimmy Price: hitta den försvunna Charlotte Ryder - bortskämd dotter till Jimmys vän Edward.

Regissör: Matthew Vaughn
Kenneth Cranham
Garry Tubbs
Nathalie Lunghi
Marvin Benoit

Väldigt intelligent om än rörig handling, det påminner en hel del om Lock, Stock... och Snatch. Det är ju också samma producenter som ligger bakom de filmerna som Layer Cake, och med all rätt med tanke på hur jäkla skön den är. Berättarstilen känns ofta jobbig, men i det här fallet behövs det verkligen för det är förbannat svårt att hänga med om man inte lyssnar på varje ord Daniel Craig säger - som förresten är suverän i huvudrollen. Den gamla ensamblen som vi ofta känner igen från brittiska gangsterrullar är med här också och det känns bra. Jag tyckte det blev lite för rörigt många gånger, filmen tog lite för hårt i svängarna och det blev svårt att hålla koll på alla personer i filmen, vilka som är vilka och vilken sida de egentligen står på. I slutändan var jag faktiskt tvungen att ta mig en riktig funderare, och det ska jag inte behöva göra. Suverän dialog, bra skådisar och skön musik. En stark trea blir det, mer än bra, men långt ifrån den klass som ovannämnda filmer håller.

kalles

Tät och underhållande, men kanske lite väl klyschig och begagnad.. Fotot var läckert men kanske lite väl fiffigt för sitt eget bästa, vissa effekter blev för svåra att genomföra och därför platta och degiga..
Karaktärerna var väldigt lika varandra och var svåra att hålla isär, även om Craig är riktigt tuff..

DuskBringer

Riktigt bra gangsterfilm som genomsyras av den brittisk-ironiska humorn kontra brutal råhet. Precis som det ska vara. En aning komplex story, med många namn att hålla reda på och en del svårförståeliga situationer och outrättade frågetecken mot slutet. Men det är ingenting man stör sej nämnvärt på. Craig är riktigt bra i huvudrollen och skådespeleriet överlag är klart godkänt. En hel del snygga kameraövergångar och ett bra soundtrack bidrar med ytterligare plus. Jag blev mycket positivt överraskad eftersom jag inte hört talas om den här filmen innan. En klar fyra blir slutbetyget!

slizy

Helt okej action/thriller som tar många intressanta vändningar.

Laidan

Här har vi en riktig godbit till film. Ett härligt rörigt manus som man får hänga med i om man ska förstå sig på filmen. Det är ett härligt upplägg av filmen som till stor del liknar "Lock, stock and Two Smoking Barrells" och "Snatch", fast Layer Cake känns ändå något lättare att förstå och inte riktigt lika skruvad som Snatch och Lock, stock...

Det här var faktiskt första gången jag såg Daniel Craig så jag blev riktigt imponerad av hans känsla till filmen, han spelar huvudrollen ruskigt bra. Resten av skådespelarna gör även dom väldigt bra ifrån sig, så tack vare dom och manuset blir detta en fröjd för ögonen.

Layer Cake är en film som ingen borde missa helt enkelt.

kalles

Lik Lock, stock and two smoking barrels och snatch.
Denna rulle med den nuvarande Bond, Daniel Craig är bäst i början, men sedan blir det lite trögt.

Angelus

En mycket bra engelsk ganskter-fil av Matthew Vaughn, sjuktbra manus, jävligt bra skådespeleri daniel Craig glänser, grymma repliker, Sienna Miller var otrolig het

DuskBringer

Biopremiär: 2005-05-27