Love Song for Bobby Long, A

3,7

Handling: Purslane är en viljestark kvinna som återvänder till New Orleans efter sin okända mammas död. Hon förväntar sig att flytta in i sin mammas hus, men upptäcker att det redan är bebott av två alkoholister. Litteraturprofessorn Bobby och hans protegé Lawson. Alla tre hävdar sin rätt till huset och vad som till en början ter sig som ett triangeldrama utvecklas snart till starka vänskapsband.

Regissör: Shainee Gabel
Bernard Johnson
Douglas M. Griffin
Earl Maddox

Copyright Scanbox

Det här är en vackert berättad historia med lysande skådespeleri från samtliga medverkande. Det var längesen jag såg John Travolta så här övertygande. Berör verkligen och väcker många typer av känslor - såväl glädje som sorg. Dessutom är den riktigt roande på sina ställen. Har fått på tok för lite uppmärksamhet och och jag blev minst sagt överväldigad. Såväl musiken som Scarlett Johansson är bedårande.

Hook

En film om identitet och frigörelse från den allmänna världen.

Travolta strålar av begåvning i Love Song for Bobby Long. Inte bara för att han har titel rollen han gör sig extremt bra i filmen.

Film; En gammal kvinna dör och tre främlingar får arva ett hus (dottern, kvinnas närmaste vän och en författare) Tillsammans så har dom extremt svårt att acceptera varandra och allt verkar leda till en komplott att få ut dottern och hennes attityd. Hemligheter byggs dialog´mesigt up och det känns in i rotten av manuset att det inte är någon lös drivenhet som driver filmen framåt utan en räddsla om att hitta sig själv och att se sanningen i vitt ögat.

Jag blev väldigt på mind om världen utanför lilla Sverige av den här filmen. Den öppnar själen eller personlheten, den desikerar ens mentala stabilitet om vem man är och vad skall jag göra för att inte hamna fel.

Bobby Long är nog en av de bästa filmer som
kommit ut i år. Bortsett från Sideways & Återkomsten så är Bobby Long något helt annant (inte nytt) men annat som inte skriftligt går att förklara utan måste sees med individens fulla uppmärksamhet och intresse för den lilla människan i den stora världens orätt- & rättvisor

andor

Bra skådespelarinsatser, lite för lite innehåll.

jag trodde att filmen skulle vara mycket bättre än såhär. Den var bra, klart klart KLART godkänd, men det händer egentligen inte så mycket. Purslane bor ihop med två sluskar som skärper till sig. So what? vad är det som är så speciellt med det? Dock ett stort plus för Travoltas mycket övertygande skådespel.
Aja, stark trea men ingen plats i DVDhyllan i alla fall

Canucks_

Extremt bra. Bra skådespel och rörande historia. Fint gjort!

martin88

En välgjord och vacker film med en väldigt gripande historia. Travolta gör den bästa rollen jag sett honom i och även övriga skådespelare imponerar stort! Tempot i filmen var på gränsen till lågt och filmens inledning var något svagare än resten av filmen. Betyget hamnar på en stark trea!

Hade höga förväntningar men det blev aldrig så gripande som jag hade velat och trot. Johansson i all sin ära men jag tyckte bara att hela storyn var för kylig och jag blev inte tillräckligt berörd för att ge den högre betyg. hemsk berättelse, bra men inte, för mig, minnesvärd.

Jätte bra film och skådespelare!

Sofia92

En tämligen händelsefattig film. Men vart tog två timmar vägen egentligen? För det förstår jag faktiskt inte. Det kan kanske rört sig om tjugo minuter, innan jag hade fastnat pladask i denna sakta framrullande sköna film med vansinnigt välarbetat manus, lite för välarbetat till och med. Det blir väldigt poetsikt av det hela, men i och med skådespelet som aldrig sviktar håller dialogerna rakt igenom och jag tycker faktiskt inte det blir för snyftigt. Trots att det blir sentimentalt här och där, men det håller. Poetiska dialoger radas upp en efter en som i en enda lång diktsamling som hade blivit rena smöret ifall skådespelet skulle ha svikit, men just skådespelet lyckas bära upp allt snyggt. Det är riktigt kul att se, och det är det jag fastnar för i dramer som "A love song for Bobby Long".
Klar fyra!

Biopremiär: 2005-05-27