SvampBob Fyrkant - Filmen

Handling: Ah, det enkla livet i Bikini Bottom, där hemma är en ananas och krabburgaren på "Krångliga Krabban" alltid är lika kryddigt läcker men i sommar får världen skåda hur vilt och galet livet verkligen kan vara i det undervattenparadis som SvampBob Fyrkant kallar sitt hem. Då startar SvampBob Fyrkant och hans kamrat, den vimsige Patrik Stjärna, sin långa upptäcksfärd, där SvampBob Fyrkant kommer att upptäcka nya världar och farliga monster men också att det här med att vara barn kanske inte är så tokigt trots allt.

Regissör: Stephen Hillenburg
Originaltitel: The SpongeBob SquarePants Movie
Tom Kenny
Clancy Brown
Scarlett Johansson
Alec Baldwin
David Hasselhoff

Copyright Nickelodeon Movies

Hade inte sett något av serien innan jag såg den här filmen och även om jag först var lite tveksam så måste jag erkänna att jag blev positivt överraskad. En märklig och tokig roadmovie under vatten med tämligen udda karaktärer. Småkul för det mesta, men några scener är hysteriskt roliga. Sköna röster och Patrik Stjärna är utan tvekan min favorit. Passar säkert perfekt för de yngre även om bakfyllescenen kändes lite malplacé.

filmernas härskare

Den perfekta filmen för de som känner sig nere.

Min långa min förvandlades genast till ett brett leende efter filmens underbart sköna sinne för humor, som med sin lyckosaliga blandning av hysteriska grimaser, ett färgstarkt karaktärsgalleri, fullkomligt utflippad animationsarbete, galet roliga musikalnummer och gästspelet av självaste David "Hoffan" Hasselhoff utgör animerad komik när den är som absolut bäst.

Jag har alltid gillat Svampbob och att se långfilmen är en fröjd för både sinne och själ, men såväl ögon, det är en underbart puckad roadmovie som tar våra hjältar, den excentriska svampen Sponge Bob och den stendumma sjöstjärnan Patrick, ända in i havets djupaste och lömskaste platser efter kungens bortrövade krona, samtidigt som den maktgalna Plankton tar till sin ondskefulla Plan Z...

Spongebob Squarepants är en också film med samma typ av förutsägbart budskap som många andra animerade barnfilmer matar på en - var dig själv, vänner är viktigt, tro på dig själv, ja, ni fattar galoppet - men i fallet med Svampbob blir det extra tydligt att man måste ha barnasinnet kvar och få vara lite omogen i en vuxen och ordinär värld.

Det måste finnas tid och rum för att fåna sig och skratta åt de absolut dummaste sakerna. Detta blir först något av en förbannelse för Svampbob då han inte fick sitt åtråvärda managerjobb i hamburgarkedjan Krusty Krab tack vare just det att han fortfarande är ett "barn" och hans mål att bli en man artar sig på vägen när han väl får "mustasch", men i slutändan släpper han ändå loss till glittrande såpbubblor, glass-sundays, goofy musik och hamburgerformade bilar. Det är som sagt viktigt att inte förlora det som gjorde barndomen så speciell.

En feel-good film utan dess like och den enda skada den orsakar är mina ömma lungor som efter ungefär en tredjedel av filmen knappt kunde klara av mer gapflabb. Underbart, som sagt!

Störtskön ju! Skitkul med flera "vuxenskämt". ^P

Det är oerhört svårt att ogilla Svampbob och hans vänner. Med tv-serien skapades något som passar alla åldrar. Mina barn älskar det och jag älskar det. Långfilmen höjer nivån från serien. Jätterolig och äventyrlig.

filmernas härskare

Den perfekta filmen för de som känner sig nere.

Flora

i riktig svampbob anda, roliga och korkad.

- ...och jag red på hasselhoffen
- är du galen? jag tänkte bara säga att din gylf är öppen

den är rolig och gullig. Har alltid älskat serien, så denna film var ju verkligen efterlängtad!

tungspets

Svampbob <3
Jag gillar serien men filmen slår den lätt. Den är rolig, har mycket inlevelse och är... kärleksfull! man blir glad och varm av att se den :')

Miss_Archive

HAH. Love it.
"Man behöver inte körkort för att köra en macka"

Biopremiär: 2005-06-26
Filmen är animerad

SvampBob Fyrkant: Äventyr på torra land (2015)