Liftarens guide till galaxen

Handling: Arthur Dent har en mycket dålig dag. Hans hus ska rivas av en bulldozer, hans bästa vän visar sig vara en utomjording och som om inte det vore nog så ska även hela planeten jorden förstöras för att ge plats åt en intergalaktisk motorväg.

Regissör: Garth Jennings

Warwick Davis
Alan Rickman
Stephen Fry
Bill Bailey

Till att börja med, jag tror det är en fördel att man läst boken innan man ser filmen, för man kastas direkt in i handlingen utan att fatta vad det handlar om. Och överallt finns det skumma grejer, som jag störde mig lite på, kanske underlättar det om jag läser boken. Men jag tyckte ändå om filmen, den är en av de snyggaste jag sett faktiskt, och den är väldigt rolig. Speciellt Alan Rickman och Warwick som spelar Marwin, han var en riktig höjdare. Som sagt var det en väldigt snygg film, när de är i "verkstan" eller vad det är där de skapar planeter, då tappad jag hakan för det var verkligen snyggt. Det var en orginell film, rentav konstig, men man hängde faktiskt med i handlingen trots att det var mycket man inte förstod. Det blir en stark trea till en väldigt underhållande film.

geka

Gick inte helt upp till mina förväntningar, men den här filmen är ändå bara så vrickad. Alan Rickmans röst till roboten var bara helt perfekt och killen med två huvuden var visserligen jobbig, men samtidigt himla rolig.
Skrattade en hel del - blir en trea.

Zorro69

Fyfan så kass den var, nästan så man vill gråta när man tänker på hur roliga böckerna är. Här har man verkligen inte lyckats.

Vilken störtskön film. Älskar den här sortens rappakalja ologisk genren som fortfarande försöker vara logisk. Blir glad av den och Mos Def är superbra.

VeraDoo

Älskade boken, men inte filmen. I mitt tycke för många saker som man nästan hade vart tvungen o läsa boken för o förstå.

skulle vilja säga bara bra saker om den här filmen men jag gör inte det för att den följer inte bokens alls vissa saker har dem ändrat helt men det va underhållande om man inte tänkte vad boken handlade om så en svag två får den

Venschla

Fatta inget, men åååkej..

Det var ingen favorti jag tycker att den var allt för snurrig.

Blä dålig film det fins ingen styrka och den är inge rolig!

Biopremiär: 2005-08-03

Liftarens guide till galaxen (1981)