Maria Full of Grace

Handling: En 17-årig kvinna, Maria Alvarez, i Colombia säger upp sig från sitt monotona fabriksarbete och tar istället jobb som knarkkurir, vilket visar sig vara svårare än hon föreställt sig

Regissör: Joshua Marston
Originaltitel: Maria Full of Grace
Alternativ titel:Maria, llena eres de gracia
Ursprungsland: USA, Colombia
Catalina Sandino Moreno
Yenny Paola Vega
Virgina Ariza
Johanna Andrea Mora
Wilson Guerrero
John Álex Toro
Guilied Lopez

En 3+ som film och i sin egen genre, men en -3 som underhållning.

Taglines: How far will she go before she's gone too far? / Basada en 1000 historias reales. (Based on 1,000 true stories) / These pellets contain heroin. Each weighs 10 grams. Each is 4.2 cm long and 1.4 cm wide. And they're on their way to New York in the stomach of a 17-year-old girl.

Detta är en väldigt kritikerhyllad film som man får höga förhoppningar om (tyvärr). Trots lagom längd blir den något seg emellanåt, men visst är skådespelet från Cathalina som Maria klart bäst i filmen (åh, så vacker och snygg hon är på samma gång). Visst är storyn intressant och spännande och man blir engagerad, ja, men det saknas något odefinierbart för att höja filmen till ens betyget "Mycket bra".
Nej, denna hamnar inte i DVD-samlingen. Filmen kan dock ses om nån enstaka gång, men jag vill det inte. Dock hoppas jag på att få se mer av Cathalina Sandino Moreno i andra filmer.

Trivia: Catalina Sandino Moreno prepared for her role by working in a Colombian flower plantation for two weeks cutting roses. She did not meet with real drug mules because she wanted to appear to be as clueless to the process and the consequences as Maria was. / Catalina Sandino Moreno became the first actress ever to be nominated to Best Actress at the Oscars for a role that it is spoken entirely in Spanish. / This is Catalina Sandino Moreno film debut. An anonymous admirer who had seen her in a play told her mother about the open casting call.

Bra film som bitvis är väldigt spännande och det är intressant att se hur kurirerna arbetar. Efter cirka halva speltiden tappar den dock lite, USA - delen kändes ganska seg. 3+ i betyg.

En mycket intressant, gripande och oerhört spännande film! Blev positivt överraskad, trodde den skulle vara bra men inte så här pass bra. Mycket sevärd!

Shadowfax

Väldigt bra och realtiskt film. Skådespelarna spelar kanon och man lyckas bli lite berörd. Dock gillar jag inte slutet på filmen, det ställer för många frågor.

mynonA

Sällan har jag sett ett mer realistiskt drama som samtidigt som det är till handlingen tragiskt, också visar sig kunna berö utan att kännas sorgsen och tårdrypande. Att filmen inte är hundra procent colombiansk gör ingenting, dess lättsamhet och välarbetade känsla plockar genast ner den på jorden och känns inte det minsta amerikansk. Här har vi en minnesvärd film som utan tvekan klassas till en av de bästa, enligt mitt tycke.

LisaLu

Starka skådespelarinsatser.

Filmen förmedlar ett problem av växande grad och är därför värd att se. Tyvärr blir den emellanåt lite monoton och känslolös. Men på det hela taget är Maria full of grace en sevärd film med en lätt touch av slutgiltighet.