Kalifornia

Handling: När det intellektuella storstadsparet Brian (Duchovny) och Carrie (Forbes) ger sig ut på en resa över USA för att samla fakta till en bok om seriemördare, får de sällskap av ett ungt par – Early Grayce (Pitt) och hans flickvän Adele (Lewis).

Under resans gång försöker de ta reda på vad de har gemensamt. Men när de lär känna varandra visar sig plötsligt Earlys våldsamma sida, och Brian och Carrie inser skräckslagna att de inte behöver åka särskilt långt för att lära sig mer om hänsynslösa mördare… de är redan ansikte mot ansikte med en!

År: 1993
Regissör: Dominic Sena
Originaltitel: Kalifornia
Längd: 01:57, 01:58 (Unrated Version)
Ingår i tema: Road Movie

Brad Pitt
Juliette Lewis
David Duchovny
Michelle Forbes

Copyright PolyGram Filmed Entertainment

klinger

När filmen kom för 15 år sedan var den en av höjdpunkterna på filmåret, och den håller väldigt bra nu också mycket pga av att man använt tidlösa miljöer . att se brad pitt och juliette levis i denna våldsamma roadmovie är spännande och skrämmande . Tycker man om denna filmen bör man även se True Romance och Natural Born Killer som kom ut ungefär samtidigt .

helt okej film inte mycket mer

Bra film och små skrämmande.

Arcadia

Den håller inte...manuset är uruselt och Brad Pitt gör en riktigt dålig roll!

kalles

Ruskig och spännande trots att man fått veta en hel del i förväg.. Duchovny och Forbes är rätt bleka.. Lewis är helt okej.. Pitt är underbar, lika excentrisk och karismatisk som Turturro och Kinski är i sina bästa stunder.. Man kan knappt titta bort när han är i bild.. Här manifesterar han sig som en av filmvärldens giganter..

Daniello_

En bra road-movie thriller med härliga rollprestationere, därbland Brad Pitt som pratar med sydstatsdialekt, som sitter så klockrent och verkligen är passande för hans karaktär. Juliette Lewis är en annan, tyckte verkligen om henne i denhär filmen. Själva temat är också överaskande intressant ändå, trots att jag var lite osäker om storyn.

Se den!

"Brad Pitt är otroligt ruskig i den här road-movie thrillern."

David Duchovny är med, Brad Pitt är med.. Kan det bli bättre? Ja, kanske. Men detta är tamejfan inte dåligt. Bra Pitt har jag nog aldrig sett på det här sättet. Han är både trovärdig och otäck i sin roll. Filmen är som en helt vanlig road-movie "but with a twist".. Det handlar dessutom om en seriemördare, en väldigt sjuk en också. Går ej att jämföras med Rutger Hauers som Liftaren, men nog så nära är det.

Förutom att den är väldigt otäck finns det inte mycket bra med filmen, det är väl mest skådisarna som blåser liv i filmen, filmen som annars liknar en dålig kopia av "Natural born killers". Men kopior, man kan ändå inte riktigt säga att någon film är en kopia av en annan, om de inte är väldigt väldigt lika. Detta är snarare en o-originell film, inget särskilt med den, b? Offcorse.

Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 2
Skådespelare: 4
Effekter/Foto: 3
Filmlängd: 3

En svag trea blir det till Kalifornia. Bra film, men, men, det kunde ha varit bättre.