Witchboard

2,3

Handling: Linda går på fest tillsammans med sina vänner, och där träffar hon sitt ex. Han har med sig ett ouijabräde som de båda testar inför de andra nyfikna festdeltagarna. Snart har de kommit i kontakt med en ande som säger sig heta David.

Då killen glömmer sitt ouijabräde får Linda chansen att använda det för sig själv, men snart visar hon tecken på förändring. Samtidigt börjar folk att dö - hur ska mardrömmen stoppas?

År: 1986
Regissör: Kevin Tenney
Originaltitel: Witchboard
Ursprungsland: USA, Storbritannien
Todd Allen
Tawny Kitaen
Kathleen Wilhoite
Burke Byrnes

Jag måste gå emot strömmen här - Witchboard är en grymt kuslig och spännande film med riktigt bra skådespelare, framför allt Tawny Kitaen. Imponerande kameravinklar och proffsigt soundtrack och ljudeffekter. Bakgrundshistorien känns inte alltid helt relevant, men nog höjer den intresset, och den lyckas också göra filmen smått gripande. Utmärkt plot som bjuder på en hel del rysningar. Mot slutet blev filmen tyvärr sämre - den där vändningen kändes ganska ogenomtänkt och storyn hade definitivt klarat sig bättre utan den. En del detaljer var överflödiga, och jag förstår inte riktigt syftet med att förvandla mediet till ett stort skämt. Den scenen hade kunnat bli betydligt bättre om man tonat ned den karaktären. "Psychic humor"... Fnys. Witchboard har några små brister, men förtjänar ändå en stark trea. Jag gillar verkligen detta.
"What does she see in you that she didn't see in me?"
"I make her laugh."
"So did I."
"Yeah, but only in the bedroom."

Witchboard 2 - Djävulens röst (1993)
Witchboard 3 (1995)