Nr. 5 är tillbaka

Handling: Den indiskfödde Ben Jahrvi, vars högsta dröm är att bli amerikansk medborgare, säljer leksaksrobotar av egen konstruktion på en gata i New York. Han får chansen att sälja en stor leverans till ett varuhus och Ben och hans kamrat antar utmaningen.

År: 1988
Regissör: Kenneth Johnson
Originaltitel: Short Circuit 2
Ingår i tema: Robotar

Fisher Stevens
Michael McKean
Cynthia Gibb
Jack Weston

SÅ mycket bättre än föregångaren, en roligare, smartare, mer välspelad och faktiskt klart mer sentimental historia, dessutom med en mer personlig huvudkaraktär!
Budskapet ville säkert fastslås via frågan vad som gör någon eller något levande vilket funkar fruktansvärt bra när huvudkaraktären är en robot som stävar efter att bli mänskligare och passa in!
Benjamins kvinnoromans var däremot inte så väldigt engagerande tyckte jag.

Den här filmen är den bästa i serien. Höjdpunkten är helt klart i slutscenen med Bonnie Tylers - Holding Out For A Hero som soundtrack. Måste ärligt säga att få scener har sån känsla som den scenen. Trotts en liten familjefilm fick dom verkligen till det i slutet!! *ryser* Efter allt som Johnny 5 har gått igenom så är man verkligen på hans sida!! Sen den här filmen!! :)

Jag har funderat mycket på den sista scenen och jag tror den är så stark för den symboliserar allas rätt till att leva och att bli behandlad rättvist. Johnny 5 har inte fått den rätten och det exploderar i en stort klimax. *Nu höjde jag allas förväntningar..förlåt..men man ska ju skriva vad man tycker* :)

Av alla filmslut jag sett så är det här min absoluta favorit! *Starka ord men den här filmen ligger mig verkligen varmt om hjärtat!*

(ingen kommer gilla slutet efter jag skrivit allt det här)..flåt :)

Gjorde nyss lite efterforsking. Regissör Kenneth Johnson? Jag reagerade direkt på det namnet. Det ringde en klocka. han gjorde pilotavsnitten till Hulken som var så fruktansvärt bra och gripande! Kenneth Johnson är ett geni!!

Väldigt rolig scifi-komedi för hela familjen. Roboten Nr. 5 är helcharmig. Jag har inte sett ettan tyvärr. Stark trea!

Nr. 5 lever (1986)